Zie ook de lange beschrijving.
Deze file bevat de accu en diesel lokomotieven van de spoorweg bedrijven,
in het begin de
accu lokomotieven, verderop de
diesel lokomotieven.
Accu lokomotieven
HSM - Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij
- 201-202
- Bouwjaar 1908, Gebr. Wieman, acculokomotieven, in 1921 naar
NS onder de nummers 81-82.
NS - N.V. Nederlandsche Spoorwegen
- 81-82
- Ex HSM 201-202, afgevoerd in 1936.
- 83-84
- Bouwjaar 1926, Berliner Maschinenbau, in 1931 verbouwd tot
diesel lokomotieven.
Diesel lokomotieven
ACTS - ?
- 3022xx
-
- Van 1998 tot 1999 gehuurde ex NS 2200 van
Strukton. Ik weet niet welke er is gehuurd.
- 618, 661
- In 1999 overgenomen van NS Cargo, in 2001
afgevoerd.
- V100 093
- Sinds 1999 van de museumlijn VSM gehuurde lokomotief.
- 6701-6705
- Van de Belgische spoorwegen in 1999 overgenomen lokomotieven uit de
reeks 6201-6333, 6391-6393.
Bouwjaar 1966 (6701-6702) en 1961 door La Brugeoise et Nivelles.
- 6001-6005
- Reeks Tsjechische V60 lokomotieven. In 1999 kwam 6001 van SSN,
in 2000 6002-6003 uit Tsjechië en in 2002 6004-6005 ook uit
Tsjechië. Bouwjaar enzo zijn mij niet bekend. In 2002 ging 6002 naar
ShortLines onder nummer 1002.
ERS - ERS Rail
PB 07-11
In 2002 door General Motors gebouwd; geleased van Porterbrook.
Lov - Lovers Rail
- 2202, 2207, 2211, 2215
- In de periode 1996-1998 huurde Lovers Rail steeds twee lokomotieven
van NS, die kwamen steeds uit het bovenstaande
viertal.
NS - N.V. Nederlandsche Spoorwegen
- 1
- Bouwjaar 1924, Breuer, afgevoerd in 1930.
- 83-84
- Voormalige
acculokomotieven, afgevoerd in 1950.
- 91-93
- Bouwjaar resp. 1911, 1913 en 1926, geen eigendom NS maar wel met
NS nummer, verdwenen resp. 1952, 1952 en 1947.
- 101
- Bouwjaar 1927, Berliner Maschinenbau, afgevoerd in 1948.
- 102
- Bouwjaar 1929, Berliner Maschinenbau, afgevoerd in 1947.
- 103-152
- Bouwjaar 1930 (103-119), 1931 (120-130) en 1932,
Berliner Maschinenbau, afgevoerd voor 1951.
- 161-165
- Ex War Department 70029...70045, 1947,
afgevoerd in 1949-1957.
- 201-369
- Bouwjaar, 1934 (201-212), 1935 (213-253), 1936 (254-280), 1937 (281-306),
1940 (307-321), 1949 (322-323), 1950 (324-353 en 358-366) en 1951,
Werkspoor (201-280 en 307-369) en Centrale Werkplaatsen Zwolle.
In 1973 wisselden 310 en 356 van nummer, in 1974 270 en 273 en in 1975 284
en 368. Afvoer gestart in 1946, in
1999 waren 215, 219, 226, 229, 230, 235, 290, 298, 300, 302-303, 310, 312-313,
322, 324-325, 336-337, 341, 345, 350-351 over die naar
NS Cargo gingen onder hetzelfde nummer.
- 401-415
- Bouwjaar 1947 (401) en 1948, Werkspoor,
afgevoerd in 1958-1961.
- 451-460
- Bouwjaar 1956 (451-459) en 1957, Werkspoor,
afgevoerd in 1971-1972.
- 501-510
- Ex War Department 70260...70259, 1946,
afgevoerd in 1971-1975.
- 521-522
- Ex War Department 70214, 70217, 1945, afgevoerd in 1946.
- 511-545
- Bouwjaar 1949 (511), 1950 (512-517), 1951 (518-520), 1953 (521-530) en
1954, Dick Kerr Works,
afgevoerd in 1977-1989.
- (571-610,546-570)/601-640,641-665/671-693
- Bouwjaar 1955 (571-587), 1956 (588-610 en 546-568) en 1957,
Dick Kerr Works. Oorspronkelijk bedoeld als identiek aan
511-515 werden in eerste instantie 40 exemplaren
van een tweede compressor voorzien en nog voor levering vernummerd in
601-640, later werd ook besloten het restant daarvan te voorzien en
dat werd voor levering vernummerd in 641-665.
In 1992-1993 werden 601, 602, 605-607, 611-616, 620, 621, 626, 627, 630,
632, 634, 652, 625, 642, 649 en 659 voorzien van radiografische
besturing en genummerd 671-693.
In 1991 startte afvoer. In 1999
waren nog over: 603-604, 608, 610, 617-619, 622-624, 628-629, 631, 635, 639,
641, 644, 647-648, 650-651, 653, 655-658, 660-664 en 671-693; die gingen
over naar NS Cargo onder dezelfde nummers.
- (601-604)
- Bedoeld als bouw met motoren uit treinstellen, maar nooit voltooid.
- 551-565/451-465/701-715
- Bouwjaar 1952 (552, 554-541 en 563) en 1953. Reeds snel vernummerd in
451-465, zo snel dat 564 en 565 nooit het oorspronkelijk geplande nummer
hebben gedragen. Ook al in 1953 vernummerd in 701-715.
Afgevoerd in 1972-1973.
- 601-619/2001-2018
- Ex US Army 7962...8482,
1946 (612-613), 1947 (602, 604, 606, 609, 611, 614, 615 en 617) en 1953.
In 1953 vernummerd (de in 1953 gekomen lokomotieven
hebben nooit hun 600 nummer gedragen) in 2001-2018, behalve 603, die
al in 1953 was afgevoerd (en dus nooit in actieve dienst is geweest),
619 kreeg nummer 2003.
Afgevoerd in 1958-1960.
- 2201-2350/2351-2354/2361-2384
- Bouwjaar 1955 (2201-2228), 1956 (2229-2263 en 2301-2305), 1957
(2264-2298 en 2306-2308) en 1958, Allan (2201-2300) en
Société des Forges et Ateliers du Creusot.
In 1969 vonden uitgebreide nummer verwisselingen plaats: 2205-2226, 2208-2233,
2210-2237, 2218-2269, 2219-2231, 2221-2236, 2222-2232, 2223-2228, 2224-2227.
In 1991 kregen 2267, 2268, 2303 en 2304 radiografische besturing en
werden vernummerd in 2351-2354.
In 1992-1993 kregen 2230, 2243, 2272, 2290, 2291, 2294-2298, 2300, 2307,
2317, 2324, 2332, 2335, 2338, 2339, 2343, 2344, 2346, 2348, 2286 en
2342 radiografische besturing en kregen nummers 2361-2384.
In 1995 werden 25 lokomotieven aan de Belgische spoorwegen verkocht onder
de nummers 7601-7625.
Gedurende de periode 1996-1998 werden steeds twee van de lokomotieven
uit de verzamenling 2202, 2207, 2211 en 2215 verhuurd aan
Lovers Rail.
De eerste afvoer was in 1972, in 1999
ging het restant (61 lokomotieven) over naar
NS Cargo.
- 2401-2529/2501-2502/2551-2552
- Bouwjaar 1954 (2401-2447), 1955 (2448-2508) en 1956, Alsthom.
Nog voor levering kregen 2416 en 2432 de nummers 2501-2502 vanwege
afwijkende motoren, in 1955 vernummerd in 2551-2552 en in 1958
(na inbouw originele motoren) kregen ze hun oorspronkelijke nummers.
Afgevoerd in 1975-1991, waarvan 50
naar de Franse spoorwegen gingen. De lokomotieven die daar
niet als pluklok dienden kregen het cijfer 6 voor hun nummer geplaatst.
- 2530
- Bouwjaar 1957, Alsthom, afgevoerd in 1989.
- 801-806/2601-2606
- Bouwjaar 1953 (801-804) en 1954, Werkspoor, in 1954 vernummerd in
2601-2606, afgevoerd in 1958.
- 2801
- Bouwjaar 1962, diverse fabrikanten. Proeflokomotief van de ORE
(Office de Recherches et d'Essais) van de Europese spoorwegen, is
echter nooit verder gekomen dan de NS, afgevoerd in 1970.
- 2901-2905
- Ex Hoogovens, 1970 (2901-2904) en 1971, afgevoerd in 1975.
- 6401-6520
- Bouwjaar 1989 (6401-6426), 1990 (6427-6442 en 6444-6447),
1991 (6443 en 6448-6463), 1992 (6464-6481), 1993 (6482-6501),
1994 (6502-6519) en 1995, MaK. Gingen in 1999 naar
NS Cargo.
NSC - NS Cargo
- 201...369
- In 1999 overgekomen van
NS onder dezelfde nummers. De reeks bestond nog slechts
uit de 23 lokomotoren
215, 219, 226, 229, 230, 235, 290, 298, 300, 302-303, 310, 312-313,
322, 324-325, 336-337, 341, 345, 350-351. In 2000 gingen ze over naar
Railion onder hetzelfde nummer.
- 601...665/671-693
- In 1999 van NS overgekomen. Er waren 54 loks over:
603-604, 608, 610, 617-619, 622-624, 628-629, 631, 635, 639,
641, 644, 647-648, 650-651, 653, 655-658, 660-664 en 671-693.
In 1999 gingen 618 en 661 naar ACTS, tevens
gingen er 18 stuks (629, 639, 653, 664, 671, 674, 676, 679-680, 683-685 en
687-692) naar NS reizigers, verder werd 662
afgevoerd, de resterende 33 gingen
naar Railion.
- 2201...2350/2351-2354/2361-2384
- Overgekomen van NS in 1999.
Alle 61 lokomotieven gingen in 2000 over naar
Railion.
- 6401-6520
- Kwamen in 1999 van NS.
Gingen in 2000 naar Railion.
NSR - NS Reizigers
- 601...665/671-693
- In 1999 van NS Cargo overgenomen. Er werden 18 loks
overgenomen: 629, 639, 653, 664, 671, 674, 676, 679-680, 683-685 en
687-692.
Rai - Railion Benelux
- 201...369
- In 2000 overgekomen van
NS Cargo onder dezelfde nummers. De reeks bestond nog
slechts uit de 23 lokomotoren
215, 219, 226, 229, 230, 235, 290, 298, 300, 302-303, 310, 312-313,
322, 324-325, 336-337, 341, 345, 350-351.
In 2001 werden ze afgevoerd.
- 601...665/671...693
- In 2000 van NS Cargo overgekomen. Het betrof 33 loks:
603-604, 608, 610, 617, 619, 622-624, 628, 631, 635,
641, 644, 647-648, 650-651, 655-658, 660, 663, 672-673, 675,
677-678, 681-682, 686 en 693. In datzelfde jaar werd
afvoer vervolgd. In 2003 zijn nog
over: 623, 631, 635, 641, 644, 647-648, 655-658, 660, 663, 675, 677-678,
681-682, 686 en 693.
- 2201...2350/2351-2354/2361-2384
- Overgekomen van NS Cargo in 2000.
In datzelfde jaar startte de afvoer
van de resterende 61 lokomotieven.
- 6401-6520
- Kwamen in 2000 van NS Cargo.
In 2000 werd een vijftal geschikt gemaakt voor gebruik in Duitsland,
daartoe werd de Duitse reeks 264.001-120 gereserveerd. Ondertussen
dragen alleen 6494-6499 ook nummers in die reeks (maar er zijn
steeds maximaal vijf die daadwerkelijk naar Duitsland kunnen, en het
Duitse nummer wordt niet aan de buitenkant gedragen).
- Baureihe 241
- Sinds 2000 zijn een aantal lokomotieven van de Baureihe 232 van
DB Cargo geschikt gemaakt voor gebruik in Nederland. Zij werden
daarbij omgenummerd naar de 241 reeks (waarbij 232 800 weer 241 237
werd). Voorzover ik weet gaat het om 241 008, 241 237, 241 353, 241 449,
241 697 en 241 790.
- Baureihe 2329
- Sinds 2001 werd een aantal lokomotieven van DB Cargo uit deze reeks
geschikt gemaakt voor gebruik in Nederland en overgedragen aan Railion.
Momenteel zijn alleen 232 901-906 en 232 907-908 aanwezig.
SL - ShortLines
- DE 11-13
- Sinds 1998 regelmatig gehuurde lokomotieven van Hafen- und
Güterbetrieb Köln (HGK), gebouwd door MaK. Sinds
2001 lijkt huur niet meer voor te komen.
- DE 81-83
- Gebouwd 1993 voor HGK door MaK. Daarvan worden ze sinds 1998
regelmatig gehuurd.
- DSM 7
- Gebouwd 1955 voor DSM. Daarvan gehuurd in de periode 1999-2001.
- 1001-1002
- Twee Tsjechische V60 lokomotieven. In 2001 kwam 1001
uit Tsjechië en in 2003 1002 als ex 6002 van
ACTS.
- DE 61-62, DE 63 (= PB 04)
- In 2000 (DE 61-62) en 2002 door General Motors voor HGK gebouwde
lokomotieven, DE 63 is geleased van Porterbrook. Regelmatig worden ze
van HGK gehuurd.
- PB 01-02, PB 17
- In 2001 (PB 01-02) en 2003 door General Motors gebouwde lokomotieven,
geleased van Porterbrook. Er waren plannen om ze in de reeks 2001 te
nummeren, maar dat is nog niet gebeurd.