Zie ook de lange beschrijving.

Deze file bevat de accu en diesel lokomotieven van de spoorweg bedrijven, in het begin de accu lokomotieven, verderop de diesel lokomotieven.


Accu lokomotieven


HSM - Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij

201-202
Bouwjaar 1908, Gebr. Wieman, acculokomotieven, in 1921 naar NS onder de nummers 81-82.

NS - N.V. Nederlandsche Spoorwegen

81-82
Ex HSM 201-202, afgevoerd in 1936.
83-84
Bouwjaar 1926, Berliner Maschinenbau, in 1931 verbouwd tot diesel lokomotieven.

Diesel lokomotieven


ACTS - ?

3022xx
Van 1998 tot 1999 gehuurde ex NS 2200 van Strukton. Ik weet niet welke er is gehuurd.
618, 661
In 1999 overgenomen van NS Cargo, in 2001 afgevoerd.
V100 093
Sinds 1999 van de museumlijn VSM gehuurde lokomotief.
6701-6705
Van de Belgische spoorwegen in 1999 overgenomen lokomotieven uit de reeks 6201-6333, 6391-6393. Bouwjaar 1966 (6701-6702) en 1961 door La Brugeoise et Nivelles.
6001-6005
Reeks Tsjechische V60 lokomotieven. In 1999 kwam 6001 van SSN, in 2000 6002-6003 uit Tsjechië en in 2002 6004-6005 ook uit Tsjechië. Bouwjaar enzo zijn mij niet bekend. In 2002 ging 6002 naar ShortLines onder nummer 1002.

ERS - ERS Rail

PB 07-11
In 2002 door General Motors gebouwd; geleased van Porterbrook.

Lov - Lovers Rail

2202, 2207, 2211, 2215
In de periode 1996-1998 huurde Lovers Rail steeds twee lokomotieven van NS, die kwamen steeds uit het bovenstaande viertal.

NS - N.V. Nederlandsche Spoorwegen

1
Bouwjaar 1924, Breuer, afgevoerd in 1930.
83-84
Voormalige acculokomotieven, afgevoerd in 1950.
91-93
Bouwjaar resp. 1911, 1913 en 1926, geen eigendom NS maar wel met NS nummer, verdwenen resp. 1952, 1952 en 1947.
101
Bouwjaar 1927, Berliner Maschinenbau, afgevoerd in 1948.
102
Bouwjaar 1929, Berliner Maschinenbau, afgevoerd in 1947.
103-152
Bouwjaar 1930 (103-119), 1931 (120-130) en 1932, Berliner Maschinenbau, afgevoerd voor 1951.
161-165
Ex War Department 70029...70045, 1947, afgevoerd in 1949-1957.
201-369
Bouwjaar, 1934 (201-212), 1935 (213-253), 1936 (254-280), 1937 (281-306), 1940 (307-321), 1949 (322-323), 1950 (324-353 en 358-366) en 1951, Werkspoor (201-280 en 307-369) en Centrale Werkplaatsen Zwolle. In 1973 wisselden 310 en 356 van nummer, in 1974 270 en 273 en in 1975 284 en 368. Afvoer gestart in 1946, in 1999 waren 215, 219, 226, 229, 230, 235, 290, 298, 300, 302-303, 310, 312-313, 322, 324-325, 336-337, 341, 345, 350-351 over die naar NS Cargo gingen onder hetzelfde nummer.
401-415
Bouwjaar 1947 (401) en 1948, Werkspoor, afgevoerd in 1958-1961.
451-460
Bouwjaar 1956 (451-459) en 1957, Werkspoor, afgevoerd in 1971-1972.
501-510
Ex War Department 70260...70259, 1946, afgevoerd in 1971-1975.
521-522
Ex War Department 70214, 70217, 1945, afgevoerd in 1946.
511-545
Bouwjaar 1949 (511), 1950 (512-517), 1951 (518-520), 1953 (521-530) en 1954, Dick Kerr Works, afgevoerd in 1977-1989.
(571-610,546-570)/601-640,641-665/671-693
Bouwjaar 1955 (571-587), 1956 (588-610 en 546-568) en 1957, Dick Kerr Works. Oorspronkelijk bedoeld als identiek aan 511-515 werden in eerste instantie 40 exemplaren van een tweede compressor voorzien en nog voor levering vernummerd in 601-640, later werd ook besloten het restant daarvan te voorzien en dat werd voor levering vernummerd in 641-665. In 1992-1993 werden 601, 602, 605-607, 611-616, 620, 621, 626, 627, 630, 632, 634, 652, 625, 642, 649 en 659 voorzien van radiografische besturing en genummerd 671-693. In 1991 startte afvoer. In 1999 waren nog over: 603-604, 608, 610, 617-619, 622-624, 628-629, 631, 635, 639, 641, 644, 647-648, 650-651, 653, 655-658, 660-664 en 671-693; die gingen over naar NS Cargo onder dezelfde nummers.
(601-604)
Bedoeld als bouw met motoren uit treinstellen, maar nooit voltooid.
551-565/451-465/701-715
Bouwjaar 1952 (552, 554-541 en 563) en 1953. Reeds snel vernummerd in 451-465, zo snel dat 564 en 565 nooit het oorspronkelijk geplande nummer hebben gedragen. Ook al in 1953 vernummerd in 701-715. Afgevoerd in 1972-1973.
601-619/2001-2018
Ex US Army 7962...8482, 1946 (612-613), 1947 (602, 604, 606, 609, 611, 614, 615 en 617) en 1953. In 1953 vernummerd (de in 1953 gekomen lokomotieven hebben nooit hun 600 nummer gedragen) in 2001-2018, behalve 603, die al in 1953 was afgevoerd (en dus nooit in actieve dienst is geweest), 619 kreeg nummer 2003. Afgevoerd in 1958-1960.
2201-2350/2351-2354/2361-2384
Bouwjaar 1955 (2201-2228), 1956 (2229-2263 en 2301-2305), 1957 (2264-2298 en 2306-2308) en 1958, Allan (2201-2300) en Société des Forges et Ateliers du Creusot. In 1969 vonden uitgebreide nummer verwisselingen plaats: 2205-2226, 2208-2233, 2210-2237, 2218-2269, 2219-2231, 2221-2236, 2222-2232, 2223-2228, 2224-2227. In 1991 kregen 2267, 2268, 2303 en 2304 radiografische besturing en werden vernummerd in 2351-2354. In 1992-1993 kregen 2230, 2243, 2272, 2290, 2291, 2294-2298, 2300, 2307, 2317, 2324, 2332, 2335, 2338, 2339, 2343, 2344, 2346, 2348, 2286 en 2342 radiografische besturing en kregen nummers 2361-2384. In 1995 werden 25 lokomotieven aan de Belgische spoorwegen verkocht onder de nummers 7601-7625. Gedurende de periode 1996-1998 werden steeds twee van de lokomotieven uit de verzamenling 2202, 2207, 2211 en 2215 verhuurd aan Lovers Rail. De eerste afvoer was in 1972, in 1999 ging het restant (61 lokomotieven) over naar NS Cargo.
2401-2529/2501-2502/2551-2552
Bouwjaar 1954 (2401-2447), 1955 (2448-2508) en 1956, Alsthom. Nog voor levering kregen 2416 en 2432 de nummers 2501-2502 vanwege afwijkende motoren, in 1955 vernummerd in 2551-2552 en in 1958 (na inbouw originele motoren) kregen ze hun oorspronkelijke nummers. Afgevoerd in 1975-1991, waarvan 50 naar de Franse spoorwegen gingen. De lokomotieven die daar niet als pluklok dienden kregen het cijfer 6 voor hun nummer geplaatst.
2530
Bouwjaar 1957, Alsthom, afgevoerd in 1989.
801-806/2601-2606
Bouwjaar 1953 (801-804) en 1954, Werkspoor, in 1954 vernummerd in 2601-2606, afgevoerd in 1958.
2801
Bouwjaar 1962, diverse fabrikanten. Proeflokomotief van de ORE (Office de Recherches et d'Essais) van de Europese spoorwegen, is echter nooit verder gekomen dan de NS, afgevoerd in 1970.
2901-2905
Ex Hoogovens, 1970 (2901-2904) en 1971, afgevoerd in 1975.
6401-6520
Bouwjaar 1989 (6401-6426), 1990 (6427-6442 en 6444-6447), 1991 (6443 en 6448-6463), 1992 (6464-6481), 1993 (6482-6501), 1994 (6502-6519) en 1995, MaK. Gingen in 1999 naar NS Cargo.

NSC - NS Cargo

201...369
In 1999 overgekomen van NS onder dezelfde nummers. De reeks bestond nog slechts uit de 23 lokomotoren 215, 219, 226, 229, 230, 235, 290, 298, 300, 302-303, 310, 312-313, 322, 324-325, 336-337, 341, 345, 350-351. In 2000 gingen ze over naar Railion onder hetzelfde nummer.
601...665/671-693
In 1999 van NS overgekomen. Er waren 54 loks over: 603-604, 608, 610, 617-619, 622-624, 628-629, 631, 635, 639, 641, 644, 647-648, 650-651, 653, 655-658, 660-664 en 671-693. In 1999 gingen 618 en 661 naar ACTS, tevens gingen er 18 stuks (629, 639, 653, 664, 671, 674, 676, 679-680, 683-685 en 687-692) naar NS reizigers, verder werd 662 afgevoerd, de resterende 33 gingen naar Railion.
2201...2350/2351-2354/2361-2384
Overgekomen van NS in 1999. Alle 61 lokomotieven gingen in 2000 over naar Railion.
6401-6520
Kwamen in 1999 van NS. Gingen in 2000 naar Railion.

NSR - NS Reizigers

601...665/671-693
In 1999 van NS Cargo overgenomen. Er werden 18 loks overgenomen: 629, 639, 653, 664, 671, 674, 676, 679-680, 683-685 en 687-692.

Rai - Railion Benelux

201...369
In 2000 overgekomen van NS Cargo onder dezelfde nummers. De reeks bestond nog slechts uit de 23 lokomotoren 215, 219, 226, 229, 230, 235, 290, 298, 300, 302-303, 310, 312-313, 322, 324-325, 336-337, 341, 345, 350-351. In 2001 werden ze afgevoerd.
601...665/671...693
In 2000 van NS Cargo overgekomen. Het betrof 33 loks: 603-604, 608, 610, 617, 619, 622-624, 628, 631, 635, 641, 644, 647-648, 650-651, 655-658, 660, 663, 672-673, 675, 677-678, 681-682, 686 en 693. In datzelfde jaar werd afvoer vervolgd. In 2003 zijn nog over: 623, 631, 635, 641, 644, 647-648, 655-658, 660, 663, 675, 677-678, 681-682, 686 en 693.
2201...2350/2351-2354/2361-2384
Overgekomen van NS Cargo in 2000. In datzelfde jaar startte de afvoer van de resterende 61 lokomotieven.
6401-6520
Kwamen in 2000 van NS Cargo. In 2000 werd een vijftal geschikt gemaakt voor gebruik in Duitsland, daartoe werd de Duitse reeks 264.001-120 gereserveerd. Ondertussen dragen alleen 6494-6499 ook nummers in die reeks (maar er zijn steeds maximaal vijf die daadwerkelijk naar Duitsland kunnen, en het Duitse nummer wordt niet aan de buitenkant gedragen).
Baureihe 241
Sinds 2000 zijn een aantal lokomotieven van de Baureihe 232 van DB Cargo geschikt gemaakt voor gebruik in Nederland. Zij werden daarbij omgenummerd naar de 241 reeks (waarbij 232 800 weer 241 237 werd). Voorzover ik weet gaat het om 241 008, 241 237, 241 353, 241 449, 241 697 en 241 790.
Baureihe 2329
Sinds 2001 werd een aantal lokomotieven van DB Cargo uit deze reeks geschikt gemaakt voor gebruik in Nederland en overgedragen aan Railion. Momenteel zijn alleen 232 901-906 en 232 907-908 aanwezig.

SL - ShortLines

DE 11-13
Sinds 1998 regelmatig gehuurde lokomotieven van Hafen- und Güterbetrieb Köln (HGK), gebouwd door MaK. Sinds 2001 lijkt huur niet meer voor te komen.
DE 81-83
Gebouwd 1993 voor HGK door MaK. Daarvan worden ze sinds 1998 regelmatig gehuurd.
DSM 7
Gebouwd 1955 voor DSM. Daarvan gehuurd in de periode 1999-2001.
1001-1002
Twee Tsjechische V60 lokomotieven. In 2001 kwam 1001 uit Tsjechië en in 2003 1002 als ex 6002 van ACTS.
DE 61-62, DE 63 (= PB 04)
In 2000 (DE 61-62) en 2002 door General Motors voor HGK gebouwde lokomotieven, DE 63 is geleased van Porterbrook. Regelmatig worden ze van HGK gehuurd.
PB 01-02, PB 17
In 2001 (PB 01-02) en 2003 door General Motors gebouwde lokomotieven, geleased van Porterbrook. Er waren plannen om ze in de reeks 2001 te nummeren, maar dat is nog niet gebeurd.