Lijn 161 | Datum | Opening / Sluiting |
Meppel- Heerenveen | 15 januari 1868 | opening |
Heerenveen- Leeuwarden | 1 september 1868 | opening |
Zwolle- Meppel- Leeuwarden | (17) 18 mei 1952 | electrificatie |
Leeuwarden | NS lok 2133 met trein uit Zwolle, op
de achtergrond seinpost B en een seinbrug, in de verte de
watertoren. 14 augustus 1936 |
Wirdum | NS station(Zw) en woning en gesloten goederenwagen
op losspoor 6 april 1959 |
Grouw-Irnsum | |
treinkaartje Grouw-Irnsum- Amsterdam CS | |
NS station(ZW) en goederenloods rond 1930 |
|
Akkrum | NS goederenloods en gesloten goederenwagens,
daarachter is nog een vertrekkende personentrein te
onderscheiden rond 1935 |
Stobbegat | geen foto |
Heerenveen | station(ZO) en NTM station en autobus rond 1955 |
Oudeschoot | NS station 5 augustus 1960 |
Wolvega | SS station(Zw) rond 1910 |
Peperga | station(ZO) en goederenloods en gesloten
goederenwagen rond 1920 |
NS ELD2(300)+ ELD4(700) en blokpost(Pp) De spoorlijn is nog enkelspoor, het zijspoor niet gelectrificeerd 2 augustus 1967 |
|
Steenwijkerwold | NS lok(1100)+ plan E+ plan D+ 3 plan E+ plan D(lv)
bij IJzeren brug bij Witte Paarden rond 1960 |
Steenwijk | SS station(ZW) voor 1904 |
Meppel | Een spoorwegongeluk bij Meppel Een bruggewachter die zich versliep, en een machinist die door onveilig sein reed veroorzaakten door hun nalatigheid bij Meppel een ongeluk met een vroegen trein. De locomotief reed met het voorste gedeelte in de vaart, maar behalve dat het verkeer lang ontredderd was, liep het goed af. De te water geraakte locomotief. september 1929 |
Meppel | Even benoorden Meppel is een goederentrein uit Groningen op de achterste wagens van den trein naar Leeuwarden geloopen. Door de hevige botsing vlogen vier goederenwagens en een tankwagen uit de rails en kantelden. De ontspoorde wagons werden geheel vernield, terwijl de locomotief van den goederentrein zwaar beschadigd werd. februari 1933 |
Meppel | station met rechts nog net zichtbaar de MB
tramrails rond 1920 |