LEEUWARDEN- MEPPEL

Lijn 161                                       Datum                     Opening / Sluiting
Meppel- Heerenveen15 januari 1868opening
Heerenveen- Leeuwarden1 september 1868opening
Zwolle- Meppel- Leeuwarden(17) 18 mei 1952electrificatie
Leeuwarden

545.311

NS lok 2133 met trein uit Zwolle, op de achtergrond seinpost B en een seinbrug, in de verte de watertoren.

14 augustus 1936

Wirdum

618.332

NS station(Zw) en woning en gesloten goederenwagen op losspoor

6 april 1959

Grouw-Irnsum treinkaartje Grouw-Irnsum- Amsterdam CS achterzijde treinkaartje Grouw-Irnsum- Amsterdam CS
treinkaartje Grouw-Irnsum- Amsterdam CS

repro ansicht

NS station(ZW) en goederenloods

rond 1930

Akkrum

ansicht

NS goederenloods en gesloten goederenwagens, daarachter is nog een vertrekkende personentrein te onderscheiden

rond 1935

Stobbegat geen foto
Heerenveen

ansicht

station(ZO) en NTM station en autobus

rond 1955

Oudeschoot

688.812

NS station

5 augustus 1960

Wolvega

518.477

SS station(Zw)

rond 1910

Peperga

ansicht

station(ZO) en goederenloods en gesloten goederenwagen

rond 1920

690.931 NS ELD2(300)+ ELD4(700) en blokpost(Pp)
De spoorlijn is nog enkelspoor, het zijspoor niet gelectrificeerd

2 augustus 1967

Steenwijkerwold

ansicht

NS lok(1100)+ plan E+ plan D+ 3 plan E+ plan D(lv) bij IJzeren brug bij Witte Paarden

rond 1960

Steenwijk

ansicht

SS station(ZW)

voor 1904

Meppel

uit een tijdschrift

Een spoorwegongeluk bij Meppel

Een bruggewachter die zich versliep, en een machinist die door onveilig sein reed veroorzaakten door hun nalatigheid bij Meppel een ongeluk met een vroegen trein. De locomotief reed met het voorste gedeelte in de vaart, maar behalve dat het verkeer lang ontredderd was, liep het goed af. De te water geraakte locomotief.

september 1929

Meppel

uit een tijdschrift

Even benoorden Meppel is een goederentrein uit Groningen op de achterste wagens van den trein naar Leeuwarden geloopen. Door de hevige botsing vlogen vier goederenwagens en een tankwagen uit de rails en kantelden. De ontspoorde wagons werden geheel vernield, terwijl de locomotief van den goederentrein zwaar beschadigd werd.

februari 1933

Meppel

ansicht

station met rechts nog net zichtbaar de MB tramrails

rond 1920