Zie ook de lange beschrijving.
Deze file bevat de lokomotieven van de tramweg bedrijven, in het begin de
diesel lokomotieven, verderop de
elektrische lokomotieven. Verder ook het werkmaterieel
van die bedrijven, zowel diesel als
elektrisch.
Diesel lokomotieven
GVBA - Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam
- 1-2/1001-1002
- Bouwjaar 1979 (1) en 1980, Gmeinder, in 1982 omgenummerd.
- H 1
- Bouwjaar 1994, Allrad.
GSTM - Geldersche Stoomtramweg-Maatschappij
GTM - N.V. Geldersche Tramweg-Maatschappij
GTW - Geldersche Tramwegen
- 24-25
- Bouwjaar 1925, Orenstein en Koppel, afgevoerd in 1936.
Namen: H.H.ERDBRINK en G.A.V.EVERDINGEN.
MVTS - Eerste Nederlandsche Motor Tram: Venlo-Tegelen-Steyl
- I-II
- Bouwjaar 1910, Deutz, afgevoerd in 1918.
- III
- Bouwjaar 1911, Deutz, afgevoerd in 1918.
NTM - Nederlandsche Tramweg-Maatschappij
- 101
- Bouwjaar 1935, Du Croo & Brauns, afgevoerd in 1942.
OSM - Ooster Stoomtram-Maatschappij
- 51
- Bouwjaar 1916, Werkspoor, in 1921 omgebouwd tot
elektrische lokomotief 50.
RET - Rotterdamsche Electrische Tram
- 1001-1002/MD 6001-6002
- Bouwjaar 1967, Gmeinder, in 1968 vernummerd in MD 6001-6002.
- MD 6101-6102
- Bouwjaar 1973, Gmeinder.
RTM - Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij
- 1651-1652
- Bouwjaar 1951, Spoorijzer, afgevoerd in 1957 en 1972.
Namen: Steenbergen en Puttershoek.
Diesel werkmaterieel
HTM - Haagsche Tramweg-Maatschappij
GBHTM - N.V. Gemengd Bedrijf "Haagsche Tramweg Maatschappij" (H.T.M.)
- HTM 3/H 41
- Bouwjaar 1923, Nordwaggon, in 1959 verbouwd en vernummerd in H 41.
- W&G 12
- Ex RET 2409, 1933, vanaf 1938 slechts aanhanger.
RET - Rotterdamsche Electrische Tram
- 2408-2409
- Ombouw uit motortrams 507 en 506,
in 1933, 2409 naar HTM onder nummer W&G 12, 2408
in 1949 afgevoerd.
Elektrische lokomotieven
ENET - Eerste Nederlandsche Electrische Tram-Maatschappij
- 200
- Bouwjaar 1900, Beynes, in 1906 naar
ESM onder hetzelfde nummer.
ESM - Electrische Spoorweg Maatschappij
- 200
- Ex ENET 200, 1906, in 1924 naar
NZH onder nummer A 1052.
- 201
- Bouwjaar 1916, Wp ESM, in 1924 naar
NZH onder nummer A 1051.
GETA - Gemeente Electrische Tram Arnhem
- 39-50
- Bouwjaar 1921, SSW, lokomotieven t.b.v. zandtransport, in 1926 allen
afgevoerd behalve 50 die in 1940 werd afgevoerd.
HTM - Haagsche Tramweg-Maatschappij
GBHTM - N.V. Gemengd Bedrijf "Haagsche Tramweg Maatschappij" (H.T.M.)
- 2310-2311/H 51-52
- Bouwjaar 1927, Siegener Eisenbahnbedarf, in 1960 en 1961 vernummerd,
in 1974 afgevoerd.
NBM - Nederlandsche Buurspoorweg-Maatschappij
- 49
- Ex stoomlok 5, 1928, afgevoerd in
1949.
- 50
- Ex OSM 50, 1927, afgevoerd in 1936.
- 50
- Ex stoomlok 15, 1936, afgevoerd in
1949.
NZH - Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij
NZH - Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer Maatschappij N.V.
Smalspoor
- A 1051
- Ex ESM 201, 1924, afgevoerd in 1957.
- A 1052
- Ex ESM 200, 1924, afgevoerd in 1949.
Normaalspoor
- A 1001-1004
- Bouwjaar 1923 (A 1001-1003) en 1925, Beynes, 1003 in 1959 afgevoerd, 1004
in 1960, de rest in 1961.
OSM - Ooster Stoomtram-Maatschappij
- 50
- Ex diesellok 51, 1925, in 1927 naar
NBM onder hetzelfde nummer,
Elektrisch werkmaterieel
GETA - Gemeente Electrische Tram Arnhem
- 14
- Ex 14, 1925, in 1944 afgevoerd.
- 35/36
- Bouwjaar 1922, VIW, slijpwagen, in 1925 omgebouwd tot railreinigingswagen
onder het nummer 36, afgevoerd in 1944.
GTA - Gemeentetram Amsterdam
GVBA - Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam
Eerste nummering
- M 5
- Ombouw in 1974 uit 911, werkwagen,
in 1982 omgenummerd in H 15.
- P 1-4
- Ombouw 1935 uit 6-9, pekelwagens,
afgevoerd in 1958.
- P 5-8/P 1
- Ombouw 1937 uit 40-43, pekelwagens.
Afgevoerd in 1958, behalve P 7, die werd vernummerd in P 1 en afgevoerd
in 1962.
- P 9-11
- Ombouw 1949 (P 9) en 1950 uit W 10, 12 en 15,
pekelwagens. In 1958 vernummerd in P 2-4, afgevoerd in 1959.
- P 1-17
- Ombouw 1956 (P 12-17), 1958 (P 5-11), 1959 (P 2-4) en 1962 uit
(in volgorde P 12-17,5-11,2-4,1) 340, 322, 328,
354, 339, 330, 335, 344, 345, 348, 335, 346, 329, 343, 347, 336 en
341. Pekelwagens. P 1-4 zijn in 1978 (P 1) en 1979
verbouwd. In 1982 vernummerd in H 31-47.
- P 18-20
- Ombouw resp 1964, 1965 en 1966 uit 472,
471 en 466, pekelwagens. In 1982 vernummerd in
H 48-50.
- R 1-4
- Bouwjaar 1906, Werkspoor, rangeer motorwagens, afgevoerd in 1950-1956.
- R 5-6
- Bouwjaar 1908, Werkspoor, rangeer motorwagens, afgevoerd in 1950-1956.
- 321,341/R 1
- In 1950 uit 321 en 341,
rangeer motorwagens, in 1962 341 verbouwd in
P 1, 321 vernummerd in R 1. In 1982 R 1 vernummerd in
H 1.
- Rr 1
- Bouwjaar 1910, VIW, railreinigingswagen, afgevoerd in 1958.
- Rr 2
- Bouwjaar 1914, VIW, railreinigingswagen, afgevoerd in 1964.
- Rr 3
- Bouwjaar 1958, Schörling, in 1982 vernummerd in
H 56.
- SL 1
- Ombouw 1941 uit 39, slijpwagen,
afgevoerd in 1958.
- SL 2-3
- Ombouw 1953 (SL 2) en 1956 uit
311 en 319. SL 3 afgevoerd in 1978,
SL 2 vernummerd in 1982 in H 52.
- SL 4-5
- Ombouw 1976 (SL 4) en 1981 uit H 15 en H 13,
in 1982 omgenummerd in H 54-55. (SL 5 heeft zijn
oorspronkelijke nummer nooit gedragen.)
- Sv 1-2
- Bouwjaar 1931, Chicago, sneeuwvegers, afgevoerd in 1991.
- W 1-15
- In 1947 (W 1, 3, 5, 7-8, 10, 12-15) en 1948 uit
29, 35-36, 54, 58, 69-70, 75, 85, 87, 101-103
en 105-106, werkwagens. W 2, 4 en 11 hebben dit nummer
nooit gedragen. In 1949 werd W 10 en in 1950 W 12 en 15 omgebouwd tot
P 9-11. Rest afgevoerd in 1948 (W 2, 4 en 11) en
1950.
- W 16-18
- In 1947 uit 230-232, werkwagens,
afgevoerd in 1950.
Tweede nummering
- H 1
- Sinds 1982 het nummer van werkwagen R 1,
afgevoerd in 1991.
- H 15/H 2
- Sinds 1982 het nummer van werkwagen M 5,
in 1982 omgenummerd in H 2, afgevoerd in 1993.
- H 3-5,7-10,13-15
- Sinds 1970-1972 de formele nummers van
863-865, 867-870 en 813-815,
werkwagens. Zij hebben lang niet altijd die nummers gedragen,
H 3 en H 9 droegen eerst de nummers 863 en 869, H 4 heeft nooit
anders dan nummer 464 gedragen, H 7-8 en H 13-14 droegen later
de nummers 467-468 en 473-474. In 1976 en 1982 werden H 15 en H 13 omgebouwd
in SL 4-5.
Afvoer begon in 1975, sommige naar het
museumbestand.
- H 5
- Import 1991, rangeerwagen, afgevoerd in 1993.
- H 16
- Sinds 1972 formeel het nummer van de (terugvernummerde)
721, heeft
dit nummer nooit echt gedragen, afgevoerd in 1993.
- H 31-47
- Sinds 1982 de nummers van pekelwagens P 1-17,
afvoer begon in 1987,
over zijn nog H 35-36.
- H 48-50
- Sinds 1982 de nummers van pekelwagens P 18-20,
in 1991 werd H 48 afgevoerd, de rest in 1993.
- H 52
- Sinds 1982 het nummer van slijpwagen SL 2,
afgevoerd in 1985.
- H 54-55
- Sinds 1982 de nummers van slijpwagens SL 4-5.
- H 56
- Sinds 1982 het nummer van railreinigingswagen
Rr 3, afgevoerd in 1989.
- H 60-65
- Sinds 1988 de formele nummers van
891, 892, 496, 503, 909 en 922, hoewel
ze dit nummer nooit gedragen hebben, en 909 eigenlijk al niet meer in het
bezit was, 922 afgevoerd in 1991, de rest in 1993.
- H 66-70
- Sinds 1988 de formele nummers van
958, 961, 965, 968 en 972, hoewel
ze dit nummer nooit gedragen hebben, 968 afgevoerd 1991, de rest in 1993.
GTG - Gemeentetram Groningen
- 49
- Bouwjaar 1924, Schörling, railreinigingswagen, afgevoerd in 1949.
- 7
- Ex 7, 1930, in 1949 afgevoerd.
- 33
- Motorrijtuig 33 was in de periode
1930-1943, met uizondering van een korte tijd in 1942-1943, slijpwagen.
- 1,3-4
- Bouwjaar 1921, Allan, feitelijk niet eigendom GTG maar van het
gasbedrijf, kolenwagens, 3 afgevoerd in 1950, in dat jaar 4 vernummerd in 2.
Afgevoerd in 1960.
- 2
- Ex 28, 1927, feitelijk
niet eigendom van GTG maar van het gasbedrijf, tankwagen, afgevoerd in
1950.
GTN - Gemeentetram Nijmegen
- -
- Nummerloos, 1912, vermoedelijk NmTM werkplaats, kolenwagen,
afgevoerd in 1952.
GTU - Gemeentetram Utrecht
- -
- Bouwjaar 1906, MAN, ongenummerd, sneeuwveger, afgevoerd in 1938.
- -
- Bouwjaar onbekend, vermoedelijk Ürdingen, ongenummerd, sneeuwveger,
afgevoerd in 1938.
- -
- Bouwjaar 1908, Werkplaats GTU, sproeiwagen, ongenummerd, afgevoerd in
1938.
- -
- Bouwjaar 1924, Schörling, railreiniger, ongenummerd, in 1938 (nog
steeds ongenummerd) naar NBM.
HTM - Haagsche Tramweg-Maatschappij
GBHTM - N.V. Gemengd Bedrijf "Haagsche Tramweg Maatschappij" (H.T.M.)
- -
- Bouwjaar 1909, Werkspoor, ongenummerd, sproeiwagen, afgevoerd in 1922.
- 1/H 21
- Bouwjaar 1923, Schörling, railreinigingswagen, in 1961 vernummerd en
in 1968 verbouwd. Afgevoerd in 1975.
- 2/H 22
- Bouwjaar 1927, Schörling, railreinigingswagen, in 1964 vernummerd.
In 1976 afgevoerd naar museumbestand.
- HTM 1
- Bouwjaar 1936, Krupp, slijpwagen, afgevoerd in 1968.
- H 23
- Ombouw uit 1207, 1980,
slijpwagen.
- H 1-10
- Ombouw uit 291-299 en 290,
1962 (H 3 en H 9), 1963 (H 1-2) en 1964, verbouwd in 1970 (H 3 en H 9),
1971 (H 1-2, H 4 en H 8), 1972 (H 6) en 1976. Pekelwagens.
Afgevoerd tussen 1993 en 2000.
- H11-16
- Ombouw uit 254, 256, 258, 260, 262 en
267, 1965. Afgevoerd in 1978 (H 11), 1980 (H 12-13) en 1976.
- P 1
- Ombouw uit 1302, 1989,
party tram.
- 1315
- Ombouw uit 1315, 1989,
pekelwagen en tevens instruktiewagen.
NBM - Nederlandsche Buurspoorweg-Maatschappij
- 1
- Ex OSM 1, 1927, sproeiwagen, afgevoerd in 1943.
- 301
- Ex OSM 301, 1927, goederenwagen, afgevoerd in
1946.
- -
- Ex GTU railreiniger, 1938, nooit gebruikt, afgevoerd in
1949.
NCS - Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij
- 1
- Bouwjaar 1910, Van der Zypen, sproeiwagen, in 1919 naar
OSM onder hetzelfde nummer.
- 301
- Bouwjaar 1911, Allan, goederenwagen, in 1919 naar
OSM onder hetzelfde nummer.
NZH - Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij
NZH - Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer Maatschappij N.V.
Smalspoor
- HY 111
- Ex NZH A 40, 1949, dienstmotorwagen,
in 1952 afgevoerd.
- HY 112
- Ex NZH A 73, 1949, lasmotorwagen,
in 1956 afgevoerd.
Normaalspoor
H 301
Ex NZH A 110, 1939, dienstmotorwagen,
in 1952 afgevoerd.
H 301
Ex NZH A 109, 1949, dienstmotorwagen,
in 1958 afgevoerd.
H 303
Ex NZH A 508, 1958, dienstmotorwagen,
in 1961 afgevoerd.
OSM - Ooster Stoomtram-Maatschappij
- 1
- Ex NCS 1, 1919, sproeiwagen, in 1927 naar
NBM onder hetzelfde nummer.
- 301
- Ex NCS 301, 1919, goederenwagen, in 1927 naar
NBM onder hetzelfde nummer.
RET - Rotterdamsche Electrische Tram
- 80,86
- Ex motorrijtuigen, 1933, 80
afgevoerd in 1935, 86 in 1938.
- 92
- Ex motorrijtuig, 1934, in 1937
omgebouwd tot pekelwagen.
- 107,119
- Ex motorrijtuigen, 1935, in 1935
werd 107 zandtransportwagen, 119 afgevoerd in 1938.
- 127,150
- Ex motorrijtuigen, 1937 (150) en
1938, afgevoerd in 1947.
- 154,162,168,171
- Ex motorrijtuigen, 1941 (154),
1940 (162 en 171) en 1954. Afgevoerd resp. 1951, 1946, 1957 en 1951.
- 177,179,186,194
- Ex motorrijtuigen, 1942 (186) en
1944 (177 en 179) en 1957, afgevoerd resp. 1951, 1957, 1954 en 1964.
- 220
- Ex motorrijtuig, 1958.
- 2101
- Ex 404, 1959, instructiewagen,
afegevoerd in 1997.
- 2201-2202
- Bouwjaar 1930, Schörling, railreinigingswagens. 2201 afgevoerd in
1971, 2202 in 1975.
- 2203-2204
- Ex HTM 205 en 210, 1968,
railreinigingswages. HTM 210 is nooit daadwerkelijk zo omgebouwd en
genummerd en is in 1976 afgevoerd, 2203 volgde in 1982.
- 2301-2302
- Bouwjaar 1933, Werkplaats RET, slijpmotorwagens, in 1964 2302 verbouwd.
2302 afgevoerd in 1982, 2301 in 1984.
- 2303
- Ex HTM 1139, 1986,
slijpmotorwagen.
- 2401-2402
- Ex 101 en 107, 1935,
zandtransportwagens, afgevoerd in 1965.
- 2403
- Ex 92, 1937, pekelwagen, in 1952 afgevoerd.
- 2403
- Ex 192, 1957, zandtransportwagen,
afgevoerd in 1982.
- 2501-2519/2520
- Ex 491, 493, 499, 505, 509,
514, 522, 525, 529, 535, 543, 548,
556, 565, 569,
513, 520, 530 en 545, 1970, werkwagens.
In 1972 afgevoerd: 2506, 2509, 2512 en 2515 daarvoor kwamen
(onder die nummers) in 1973 in de plaats:
504,
523 en 536-537.
504 en 523 hebben dat nummer nooit gedragen. Ook in later jaren is er
weer veel teruggenummerd: 1977 2501 (491), 2502 (493), 2514 (565),
2517 (520) en 2518 (530), in 1978 volgde vernummering van 520 in 2520,
daarna in 1980 terugnummering 2515 (537), in 1981 2513 (556),
in 1983 2505 (509) en 2508 (525), in 1986 2510 (535), in 1989 2520 (520)
en in 1995 2512 (536). Omgenummerde exemplaren kwamen in 1995 (?) in het
museumbestand.
In 1975 werd 2516 verbouwd tot zoutmotorwagen.
In 1975 werd 2519 afgevoerd. In 1979-1980 werden 2501 (491), 2502 (493),
2503 en 2511 omgebouwd tot zoutmotorwagens.
In 1982 startte afvoer van de rest.
- 2601-2605
- Ex werkwagens 2516, 2501-2503 en 2511, 1975 (2601),
1979 (2602-2603) en 1980, zoutmotorwagen.
In 2001 werden 2601 en 2604 afgevoerd.