Zie ook de lange beschrijving.
De NS staat aan het eind, de voorgangers staan
daarvoor in alfabetische volgorde.
HSM - Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij
- 1-15, 26-30
- Bouwjaar 1866 (1-15) en 1867, Stephenson,
afgevoerd voor of in 1916.
Namen: ARGUS, BRUTUS, CERES, DIANA, ETNA,
FLORA, GLORIE, HECLA, JUNO, KOMEET,
LEDA, MARS, NERO, ORION, PLUTO, RHEA,
SIRIUS, TRITON, URANIA en VESTA.
- 16-25
- Bouwjaar 1866, Borsig, afgevoerd voor of in
1914.
Namen: GRONINGEN, FRIESLAND, DRENTHE, OVERIJSSEL,
GELDERLAND, UTRECHT, HOLLAND, ZEELAND,
BRABANT en LIMBURG.
- 31-34
- Ombouw uit breedspoorlokomotieven,
1868, afgevoerd in 1898-1909.
Namen: CASTOR, AMSTEL, POLLUX en MAAS.
- 35
- Import 1870, afgevoerd in 1880.
Naam: ZAAN.
- 36-39
- Bouwjaar 1870, Borsig, afgevoerd in
1908-1917.
Namen: EUROPA, AZIA, AFRIKA en AMERIKA.
- 40-41
- Bouwjaar 1871, Borsig, afgevoerd in 1916 en 1906.
Namen: HANDEL en ZEEVAART.
- 42
- Ombouw uit breedspoorlokomotief,
1872, afgevoerd in 1898.
Naam: HAARLEM.
- 43-60,63-70
- Bouwjaar 1874 (43-60), 1876 (63-66) en 1877, Borsig, in 1921
naar NS onder de nummers 801-826.
Namen: AJAX, BELLONA, CYCLOOP, DELIOS, ERIS,
FAUNUS, GLAUCUS, HECTOR, IRENE, JASON,
KRATOS, LUCIFER, MEDUSA, NEPTUNUS, ORESTES,
PALLAS, RHESUS, STYX, VULCANUS, WODAN,
XENIOS, ZEUS, ATREUS, BOREAS, CERBERUS
en DEUKALION.
- 61-62
- Bouwjaar 1874, Borsig, in 1921 naar
NS onder de nummers 5101-5102.
Namen: THETIS en ULYSSES.
- 71-73
- Bouwjaar 1877, Borsig, in 1921 naar
NS onder de nummers 2701-2703.
Namen: NIJVERHEID, LANDBOUW en KUNST.
- 74-82,89-98,116-125
- Bouwjaar 1878 (74-79), 1879 (80-82), 1880 (89-95), 1881 (96-98) en 1883,
Borsig, in 1921 naar
NS onder de nummers 1001-1029.
Namen: EOS, FURIE, GALATEA, HYDRA, IO,
JANUS, KALYPSO, LAOKOON, MEDEA, NESTOR,
ORPHEUS, PEGASUS, RA, SIRENE, TITAAN,
UTOPIA, VICTORIA, WALHALLA, XANTHIPPE,
ZELOS, ARTEVELDE, BEYLING, CATS, GERARD DOU,
EVERTSEN, GOVERT FLINCK, HUGO DE GROOT, HUYGHENS
en JORDAENS.
- 83-88,101-115,149-153
- Bouwjaar 1879 (83-85), 1880 (86-88), 1881 (101-107), 1882 (108-115) en
1883, Borsig, in 1921 naar
NS onder de nummers 3101-3126.
Namen: VISSCHERIJ, VEETEELT, SCHEEPVAART, JUSTITIE,
ONDERWIJS, VERVOER, WETENSCHAP, MARINE,
GENEESKUNST, STOOMWEZEN, STOOMVAART, VREDE,
OORLOG, BLIKSEM, DONDER, ORKAAN, RHIJN,
SCHELDE, IJSSEL, LEK, WAAL, SPAARNE,
VECHT, EEM, BERKEL en SCHIE.
- 99-100
- Bouwjaar 1881, Hohenzollern, afgevoerd in 1920 en 1921.
Namen: AREND en BEER.
- 126-135,144-148,154-159,184-189
- Bouwjaar 1883 (126-135,144-148), 1884 (154-159) en 1888,
Borsig, in 1921 naar
NS onder de nummers 1101-1127.
Namen: JAN PIETRSZ. KOEN, LEEGHWATER, MARNIX,
van der NEER, OSTADE, POOT, QUELLINUS,
DE RUYTER, JAN STEEN, TROMP, UITTENBOGAERDT,
VONDEL, JOHAN de WITT, van der ZAAN, van ALPHEN,
BOERHAVE, CLAUDIUS CIVILUS, van DIJCK, EGMOND,
FLORIS V, van GALEN, FRANS HALS, ZACHARIAS JANSEN,
THOMAS á KEMPIS, LEEUWENHOEK, JAN van der MEER
en OLIVIER van NOORT.
- 136-143,160-183,194-203
- Bouwjaar 1883 (136-143), 1885 (160-171), 1886-1887 (172-183),
1888 (194-198) en 1889, Borsig. In 1916 ging 179 naar
GS onder nummer 179,
de rest ging in 1921 naar
NS onder de nummers 6701-6741.
Namen: CASUARIS, DUIF, EEND, FAISANT, GIER,
HOND, IBIS, JAKHALS, KAPEL, LEEUWERIK,
MUIS, NACHTEGAAL, OTTER, PAPAGAAI, RAAF,
SNIP, TOR, UIL, VALK, WACHTEL,
IJSBEER, ZWALUW, AAP, BAVIAAN, COLIBRI,
DOFFER, EZEL, FRET, GANS, HAAS,
ISEGRIM, KRAAI, LEPELAAR, MUSCH, NEUSHOORN,
OS, PATRIJS, REIGER, SIJSJE, TORTEL,
VINK en WESP.
- 190-193
- Bouwjaar 1888, Borsig,
afgevoerd voor of in 1914.
Namen: OLDENBARNEVELDT, PAUL POTTER, REMBRANDT
en SIMON STEVIN.
- 300,306-349
- De reeks 300-353 vormde de verzameling van NRS overgenomen lokomotieven.
Met uitzondering van de reeksen 301-305 en 350-353 (die een vervolg kregen)
worden ze hier behandeld. Ze zijn allen overgenomen in 1890.
HSM 300 ex NRS 49, afgevoerd in 1895.
HSM 306-308 ex NRS 181-183,
afgevoerd voor of in 1921.
HSM 309-310 ex NRS 284 en 286, afgevoerd in 1918 en
1905.
HSM 311-313 ex NRS 37, 39 en 42,
afgevoerd voor of in 1912.
HSM 314-316 ex NRS 45, 46 en 48, afgevoerd in 1894.
HSM 317-323 ex NRS 51, 53-56, 60 en 61,
afgevoerd voor of in 1921.
HSM 324-338 ex NRS 1, 6, 9, 14-16, 22, 26, 27, 30, 7, 11, 2,
10 en 21,
afgevoerd voor of in 1921.
HSM 339-349 ex NRS 31, 33, 36, 90, 92, 82, 85, 87-89 en 95,
afgevoerd voor of in 1921.
- 301-305/901-931
- Ex NRS 388-392, 1890 en nieuwbouw 1902 (906-915),
1904 (916-920), 1907 (921-923), 1912 (924-926), 1913 (927-928) en
1915, Werkspoor (906-923) en Hannoversche Maschinenfabrik (924-931).
In 1902 werden 301-305 vernummerd in 901-905. In 1921 naar
NS onder de nummers 8201-8231.
- 350-408
- 350-353 ex NRS 104-107 en 354-358 ex NRS via
SS 1101-1103,1108-1109, allen 1890, de rest nieuwbouw
1891 (359-366), 1892 (367-398), 1900 (399-403) en 1903, ?.
In 1921 naar
NS onder de nummers 1601-1659.
- 601-647
- Bouwjaar 1895 (601-605), 1896 (606-612), 1898 (613-616), 1900 (617-622),
1901 (623-629), 1903 (630-634), 1904 (634-639), 1906 (640-643) en 1907,
Sharp Stewart Co. (601-616) en Werkspoor, in 1921 naar
NS onder de nummers 3201-3247.
- 701-755
- Bouwjaar 1898 (701-708), 1899 (709-719), 1900 (720-724), 1903 (725-734),
1904 (735-749) en 1905, Sharp Stewart Co. (701-724) en Werkspoor, in 1921
naar NS onder de nummers 5501-5555.
- 296-299/1001-1004
- Ex HZSM 1-4, 1898, in 1905 vernummerd in 1001-1004,
1004 afgevoerd in 1917 de rest naar
NS onder de nummers 7601-7603.
- 1051-1060
- Ex NFLS 1-10, 1905, in 1921 naar
NS onder de nummers 7101-7110.
- 1005-1048
- Bouwjaar 1905 (1005-1006), 1906 (1007-1012), 1908 (1013-1018),
1909 (1019-1022), 1912 (1023-1034), 1913 (1035-1043) en 1914,
Werkspoor (1001-1022 en 1035-1043), Henschel (1023-1034) en Schwarzkopff,
in 1921 naar NS onder de nummers 7701-7744.
- 421-460
- Bouwjaar 1907 (421-425), 1908 (426-428), 1909 (429-439), 1910 (440-442),
1911 (443-447), 1912 (448-454) en 1913, Werkspoor, in 1921 naar
NS onder de nummers 1901-1940.
- 771-776
- Bouwjaar 1907 (771-772) en 1913, Werkspoor, in 1921 naar
NS onder de nummers 5701-5706.
- 1061-1063
- Ex SMWF 1-3, 1909, in 1921 naar
NS onder de nummers 6601-6603.
- 671-685
- Bouwjaar 1912 (671-675), 1914 (676-680) en 1915, Werkspoor, in 1921 naar
NS onder de nummers 3301-3315.
- 501-535
- Bouwjaar 1914 (501-505), 1916 (516-519), 1917 (520-525), 1919 (526-530),
en 1920, Berliner Maschinenbau (501-515) en Werkspoor, in 1921 naar
NS onder de nummers 2101-2135.
- 801-812
- Bouwjaar 1914 (801-805) en 1915, Werkspoor, in 1921 naar
NS onder de nummers 5801-5812.
- 1101-1104
- Bouwjaar 1920, Werkspoor, in 1921 naar
NS onder de nummers 7401-7404.
- (821-840)
- Besteld maar afgeleverd als
NS onder de nummers 4601-4620.
HZSM - Haarlem-Zandvoort Spoorweg-Maatschappij
- 1-4
- Bouwjaar 1881 (1-3) en 1882, Borsig, in 1898 naar
HSM onder de nummers 296-299.
Namen: HAARLEM, OVERVEEN, ZANDVOORT
en RUDOLPH SULZBACH.
NBDS - Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij
- 1-5
- Bouwjaar 1873, Beyer Peacock, 1-4 reeds in 1917 (1 en 3) en 1918 afgevoerd,
in 1919 5 naar SS onder nummer 5.
Namen: GIJSBERT VAN BEVERWIJK, SOPHIA, MINA,
LUCINDA en HENRIETTA.
- 6-7,11
- Bouwjaar 1892 (7), 1983 (6) en 1894, Beyer Peacock, in 1919 naar
SS onder de nummers 476-478.
- 8-10
- Bouwjaar 1881 (8-9) en 1887, Hohenzollern, in 1919 naar
SS onder de nummers 281-283.
- 11
- Bouwjaar 1873, Fox, Walker & Co., afgevoerd in 1881.
- 12-17
- Bouwjaar 1878 (12-15), 1902 (16) en 1907, Hohenzollern, in 1919 naar
SS onder de nummers 215, 218, 216, 217, 219 en 220.
- 24
- Bouwjaar 1907, Werkspoor, in 1919 naar
SS onder nummer 561.
- 25-26
- Bouwjaar 1894 (25) en 1898, Henschel, in 1919 naar
SS onder de nummers 526-527.
- 30-37
- Bouwjaar 1908 (30-35), 1914 (36) en 1920, Beyer Peacock (30-35) en
Hohenzollern. 37 heeft dat nummer nooit gedragen en is direct aan SS
geleverd. In 1919 naar
SS onder de nummers 981-988.
- 118-121
- Bouwjaar 1917 (118), 1918 (119) en 1920, Hohenzollern. 120 en 121
zijn direct aan SS geleverd. In 1919 naar
SS onder de nummers 1301-1304.
NCS - Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij
- 1-12/31-39/81-89
- Bouwjaar 1863, Neilson & Co.. In 1892 werden 5 en 8 afgevoerd, in
1893 gevolgd door 12. Het restant werd grondig verbouwd en vernummerd,
in 1892 4 naar 32, in 1893 2 naar 31, 6 naar 33 en 7 naar 34, in 1895
11 naar 37, in 1896 10 naar 36, in 1897 9 naar 35 en tenslotten in
1899 1 naar 38 en 3 naar 39. In 1902 opnieuw vernummerd naar 81-89.
In 1919 naar SS onder de nummers 571-579.
Namen: AMSTERDAM, ROTTERDAM, UTRECHT, AMERSFOORT,
NIJKERK, HARDERWIJK, ELBURG, HATTEM, ZWOLLE,
KAMPEN, de IJSSEL en de VECHT.
- 13-15
- Bouwjaar 1872, Stephenson, afgevoerd in 1911 (14 en 15) en 1913.
Namen: DE WATERGEUS, DE ZWIJGER en BRIELLE.
- 16-20
- Bouwjaar 1874 (16-18) en 1876, Hanomag, in 1919 naar
SS onder de nummers 81-85.
Namen: KRATON, ATCHIN, SUMATRA, JAVA
en BORNEO.
- 21-30
- Bouwjaar 1892 (21-25), 1900 (26-27) en 1902, Neilson & Co. (21-27)
en Henschel, in 1919 naar
SS onder de nummers 481-490.
- 41-50
- Bouwjaar 1899 (41), 1901 (42-45), 1902 (46-48) en 1903,
Sächsische Maschinenfabrik (41-45) en Hohenzollern, in 1919 naar
SS onder de nummers 151-160.
- 61-65
- Bouwjaar 1901, Neilson & Co., in 1919 naar
SS onder de nummers 275-279.
- 90-91
- Bouwjaar 1905, Hohenzollern, in 1919 naar
SS onder de nummers 580-581.
- 71-78
- Bouwjaar 1910 (71-72), 1911 (73-74), 1913 (75-76) en 1914, Maffei, in 1919
naar SS onder de nummers 971-978.
- 1
- Overname 1918, in 1919 naar
SS onder nummer 615.
NFLS - Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij
- 1-10
- Bouwjaar 1901 (1-6) en 1902, Hohenzollern, in 1905 naar
HSM onder de nummers 1051-1060.
NRS - Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij
- 1-36
- Bouwjaar 1855 (1-16) en 1856, Sharp Stewart en Co.. In 1861 werden
31-36 verkocht naar het buitenland. In 1890 gingen 1, 2, 6, 7,
9-11, 14-16, 21-22, 26-27 en 30 naar
HSM onder de nummers 324, 336, 325, 334, 326, 337, 335,
327-329, 338 en 330-333 de anderen gingen naar
SS onder een nummer 1000 hoger
- 37-42
- Bouwjaar 1857, Sharp Stewart & Co., in 1890 37, 39 en 42 naar
HSM onder de nummers 311-313 en 38, 40 en 41 naar
SS onder een nummer 1000 hoger.
- 43-48
- Bouwjaar 1857 (43-46) en 1858, Henschel & Sohn, in 1890 45, 46 en 48 naar
HSM onder de nummers 314-316 en 43, 44 en 47 naar
SS onder een nummer 1000 hoger.
- 49
- Bouwjaar 1857, Stephenson, in 1890 naar
HSM onder nummer 300.
- 31-36,81-95
- Bouwjaar 1865 (31-32), 1866 (33-34), 1867 (35-36), 1869 (81-83),
1870 (84-87), 1871 (88-93) en 1877, Sharp Stewart & Co.. In 1890
gingen 31, 33, 36, 82, 85, 87-90, 92 en 95 naar
HSM onder de nummers 339-341, 344-348, 342, 343 en
349 en de rest naar SS onder een nummer 1000 hoger.
- 50-57,59-62
- Bouwjaar 1865 (50-53), 1867 (54-55), 1869 (56), 1870 (57), 1877 (59-60)
en 1881, Sharp Stewart & Co.. In 1890 gingen 51, 53-56, 60 en 61 naar
HSM onder de nummers 317-323 en de rest naar
SS onder een nummer 1000 hoger.
- 58
- Overname 1869, in 1890 naar
SS onder nummer 1058.
- 71-77
- Bouwjaar 1869 (71-72), 1870 (73), 1871 (74-75) en 1873, Sharp Steward & Co.,
in 1890 naar SS onder een nummer 1000 hoger.
- 178-183
- Bouwjaar 1877 (178-181) en 1878, Sharp Stewart & Co., in 1890 178-180 naar
SS onder de nummers 1178-1180 en 181-183 naar
HSM onder de nummers 306-308.
Wellicht waren de nummers 78-83 gepland.
- 284-287
- Bouwjaar 1880, Sharp Stewart & Co., in 1880 284 en 286 naar
HSM onder de nummers 309 en 310 en 285 en 287 naar
SS onder de nummers 1285 en 1287.
Wellicht waren de nummers 84-87 gepland.
- 388-392
- Bouwjaar 1880 (388-389) en 1881, Sharp Stewart & Co., in 1890 naar
HSM onder de nummers 301-305.
Wellicht waren de nummers 88-92 gepland.
- 101-109
- Bouwjaar 1889, Sharp Stewart & Co., in 1890 104-107 naar
HSM onder de nummers 350-353 de rest naar
SS met een nummer 1000 hoger (maar die gingen
het volgende jaar al door naar HSM.
NTM - Nederlandsche Tramweg-Maatschappij
- 6807
- Ex NS 6807, 1934, in 1944 afgevoerd.
NZOS - Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij
- 1-8
- Bouwjaar 1881 (1-6) en 1882, Sharp Stewart & Co., in 1892 naar
SS onder de nummers 267-274.
SS - Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen
- 1-4,79-84/131-140/251-260
- Bouwjaar 1863 (1-4) en 1866, Beyer Peacock. In 1872 vernummerd in
131-140, in 1876 opnieuw vernummerd in 251-260. In 1886 wisselden
252 en 259 van nummer evenals 253 en 260. De nieuwe 253 werd in 1911
afgevoerd, in 1913 gevolgd door 251 en 254. In 1921 ging (de nieuwe)
252 naar
NS onder het nummer 501 en 255-260 naar
NS onder de nummers 601-606.
- 5-8
- Bouwjaar 1863 (5-6) en 1864, Beyer Peacock, afgevoerd in 1884.
- 9-16,21-78,17-20,1-5
- Bouwjaar 1865 (9-16,21-45), 1866 (46-67), 1869 (68-78), 1871 (17-20)
en 1872 (1-4) plus ex NBDS 5, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 701-775.
- 17-20/161-205,212
- Bouwjaar 1865 (17-20), 1870 (165-168), 1871 (169-178), 1872 (179-180),
1875 (181-190), 1877 (191-196) en 1878, Beyer Peacock. In 1870 werden
17-20 vernummerd in 161-164. In 1921 naar
NS onder de nummers 2901-2946.
- 85-88
- Import 1866, afgevoerd in 1884.
- 89-90
- Import 1866, afgevoerd in 1889.
- 91
- Import 1866, afgevoerd in 1889.
- 92-94
- Import 1866, afgevoerd in 1880.
- 95-96
- Import 1867, afgevoerd in 1884.
- 206-211
- Bouwjaar 1871, Beyer Peacock, in 1916 verbouwd tot
tenderlokomotieven 95-99 en 91.
- 101-150
- Bouwjaar 1872 (101-110), 1873 (111-120), 1874 (121-130), 1877 (131-140),
1878 (141-148) en 1879, Beyer Peacock, in 1921 naar
NS onder de nummers 901-950.
- 261-266
- Bouwjaar 1877 (261-264) en 1878, in 1921 naar
NS onder de nummers 5001-5006.
- 92-94
- Bouwjaar 1880, Beyer Peacock, in 1916 verbouwd tot
tenderlokomotieven onder hetzelfde nummer.
- 301-478,701/479
- Bouwjaar 1880 (301-317), 1881 (318-327), 1882 (328-347), 1883
(348-365), 1884 (366-375), 1885 (376-387), 1886 (388-397), 1888 (398),
1889 (399-410), 1891 (411-435), 1892 (436-461, 463-465), 1893 (462),
1895(466-475), Beyer Peacock. In 1919 kwamen
NBDS 6, 7 en 11 als 476-478. Bouwjaar 701 1892, Beyer
Peacock. 701 werd in 1919 gelijkgetrokken en vernummerd in 479. In 1921 naar
NS onder de nummers 1301-1461, 1465, 1462-1464 en
1466-1479.
- 401-402/601-612
- Bouwjaar 1880 (401), 1881 (402), 1889 (603), 1898 (604, 605),
1899 (606), 1900 (607-609) en 1902 (610-612), Hohenzollern (401-402 en 601)
en Werkplaats Tilburg. In 1889 werden 401 en 402 vernummerd in 601-602. In
1921 naar NS onder de nummers 6501-6512.
- 500-516
- Bouwjaar 1884 (505-516) en 1893, Hohenzollern (505-516) en Breda. In 1921
naar NS onder de nummers 6813-6817, 6801-6812.
- 517-527
- Bouwjaar 1884 (517-525), Henschel. In 1919 kwamen ex
NBDS 25 en 26 als 526-527. In 1921 naar
NS onder de nummers 6901-6911.
- 1001...1100
- Van NRS in 1890 overgenomen lokomtieven. In deze rubriek worden
alleen die reeksen behandeld die voor de fusie tot NS werden
gesloopt, zie onderstaande rubrieken voor de andere deelseries.
De nummers zijn altijd 1000 hoger dan bij NRS, en slechts delen van
series werden overgenomen; de anderen gingen naar HSM.
SS 1001-1030 ex NRS 3-5, 8, 12, 13, 17-20, 23-25, 28 en 29,
afgevoerd voor of in 1921.
SS 1031-1036 ex NRS 32, 34 en 35,
afgevoerd voor of in 1921.
SS 1037-1042 ex NRS 38, 40 en 41,
afgevoerd voor of in 1912.
SS 1043-1048 ex NRS 43, 44 en 47, afgevoerd in 1903.
SS 1058 ex NRS 58, afgevoerd in 1917.
SS 1071-1077 ex NRS 71-77, afgevoerd in 1918.
SS 1081-1095 ex NRS 81, 83, 84, 86, 91, 93 en 94,
afgevoerd voor of in 1921.
- 1050...1057,1059...1062
- Ex NRS 50, 52, 57, 59 en 62, in 1924 naar
NS onder de nummers 2801-2805.
- 1101-1103,1108-1109
- Ex NRS 101-103,108-109, 1890, in 1891 naar
HSM onder de nummers 354-358.
- 1178-1180
- Ex NRS 178-180, 1890, in 1921 naar
NS onder de nummers 5201-5203.
- 1285,1287
- Ex NRS 285,287, 1890, in 1921 naar
NS onder de nummers 5309-5310.
- 267-274
- Ex NZOS 1-8, 1892, in 1921 naar
NS onder de nummers 5301-5308.
- 801-935
- Bouwjaar 1899 (801-815), 1900 (816-829), 1901 (830-865), 1902 (866-895),
1905 (896-899), 1906 (900-930) en 1907, ?. In 1921 naar
NS onder de nummers 1701-1835.
- 995-999
- Bouwjaar 1900, Beyer Peacock, in 1921 naar
NS onder de nummers 2001-2005.
- 651-680
- Bouwjaar 1901 (651-660), 1903 (661-670), 1905 (671-672), 1906 (673-677)
en 1907, Breda (651-660), Werkplaats Tilburg (661-667 en 671-680) en
Werkplaats Zwolle, in 1921 naar
NS onder de nummers 8101-8130.
- 531-545
- Bouwjaar 1907 (531-537) en 1908, Hohenzollern, in 1921 naar
NS onder de nummers 7111-7125.
- 685-799
- Bouwjaar 1910 (701-706), 1911 (707-718, 731-740), 1912 (741, 742),
1913 (695-699, 719-730, 743-755), 1914 (700, 756-760), 1915 (761-766),
1918 (767-775), 1919 (778-778), 1920 (685-691, 785-799) en 1921,
Beyer Peacock (701-730 en 695-700), Werkspoor (731-784), Henschel (785-799)
en Hanomag (685-695). 779-784 hebben nooit die nummers gedragen. In 1921 naar
de NS onder de nummers 3806-3810, 3812, 3813, 3811, 3814,
3815, 3731-3736, 3701-3730 en 3737-3805.
- 621-632
- Bouwjaar 1912 (621-624), 1913 (625-628) en 1914, Hohenzollern, in 1921 naar
NS onder de nummers 8601-8612.
- 1101-1140
- Bouwjaar 1912 (1101-1106), 1913 (1107-1126) en 1914, Hohenzollern, in 1921
naar NS onder de nummers 6201-6240.
- 1201-1240
- Bouwjaar 1913 (1201-1206), 1914 (1207-1212) en 1915 (1213-1219,
1223-1225, 1231 en 1238-1240), Beyer Peacock. De resterende nummers zijn nooit
afgeleverd. De aanwezige nummers in 1921 naar
NS onder de nummers 6001-6019, 6023-6025, 6021, 6022, 6026
en 6020.
- 221-235
- Bouwjaar 1915 (221-229) en 1920, Hohenzollern (221-229) en Henschel, in
1921 naar NS onder de nummers 8501-8515.
- 91-99
- Omgebouwde 206, 92-94 en
207-211, in 1921 naar
NS onder de nummers 8401, 8407-8409 en 8402-8406.
- 81-85
- Ex NCS 16-20, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 5601-5605.
- 151-160
- Ex NCS 41-50, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 7001-7010.
- 275-279
- Ex NCS 61-65, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 5401-5405.
- 481-490
- Ex NCS 21-30, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 1501-1510.
- 571-579
- Ex NCS 81-89, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 7202, 7204-7209, 7201 en 7203.
- 580-581
- Ex NCS 90-91, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 7301-7302.
- 615
- Ex NCS 1, 1919, in 1921 naar de
NS onder nummer 8001.
- 971-978
- Ex NCS 71-78, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 3601-3608.
- 215-220
- Ex NBDS 12, 14, 15, 13, 16 en 17, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 3001-3006.
- 281-283
- Ex NBDS 8-10, 1919, in 1921 naar
NS onder de nummers 1201-1203.
- 561
- Ex NBDS 24, 1919, in 1921 naar
NS onder nummer 8232.
- 981-988
- Ex NBDS 30-37, 37 werd direkt aan SS geleverd, in
1921 naar NS onder de nummers 3501-3508.
- 1301-1304
- Ex NBDS 118-121, 1919. 120 en 121 werden voor
aflevering in 1920 aan de SS overgedaan. In 1921 naar
NS onder de nummers 4501-4504.
- (636-640)
- Nog voor aflevering in 1921 naar
NS onder de nummers 9501-9505.
NS - N.V. Nederlandsche Spoorwegen
Overgenomen van de voorgangers
- 501
- Ex SS 252, 1921, afgevoerd in 1923.
- 601-606
- Ex SS 255-260, 1921, afgevoerd in 1923.
- 701-775
- Ex SS 9-16, 21-78, 17-20 en 1-5, 1921,
afgevoerd voor of in 1933.
- 801-826
- Ex HSM 43-60 en 63-70, 1921,
afgevoerd voor of in 1932.
- 901-950
- Ex SS 101-150, 1921,
afgevoerd voor of in 1936.
- 1001-1029
- Ex HSM 74-82, 90-98 en 116-125, 1921,
afgevoerd voor of in 1935.
- 1101-1127
- Ex HSM 126-135, 144-148, 154-159 en 184-189, 1921,
afgevoerd voor of in 1932.
- 1201-1203
- Ex SS 281-283, 1921, afgevoerd in 1932.
- 1301-1479
- Ex SS 301-461, 463-465, 462 en 466-479, 1921,
afgevoerd voor of in 1940.
- 1501-1510
- Ex SS 481-490, 1921,
afgevoerd voor of in 1946.
- 1601-1659
- Ex HSM 350-408, 1921,
afgevoerd voor of in 1949.
- 1701-1835/1301...1435
- Ex SS 801-935, 1921. In later jaren werden
oververhitters toegevoegd en in 1941 werden alle lokomotieven die nog
geen oververhitter hadden
400 lager genummerd. Indien zij alsnog een
oververhitter kregen dan kregen zij ook het oude nummer weer terug.
Uiteindelijk hebben 106 lokomotieven een oververhitter gekregen.
Afgevoerd voor 1958.
- 1901-1940
- Ex HSM 421-460, 1921,
afgevoerd voor of in 1948.
- 2001-2005
- Ex SS 995-999, 1921,
afgevoerd voor of in 1932.
- 2101-2135
- Ex HSM 501-535, 1921,
afgevoerd voor of in 1954.
- 2701-2703
- Ex HSM 71-73, 1921,
afgevoerd in 1924-1925.
- 2801-2805
- Ex SS 1050, 1052, 1057, 1059 en 1062, 1921,
afgevoerd voor of in 1928.
- 2901-2946
- Ex SS 161-205 en 212, 1921,
afgevoerd voor of in 1938.
- 3001-3006
- Ex SS 215-220, 1921, afgevoerd in 1926.
- 3101-3126
- Ex HSM 83-88, 101-115 en 149-153, 1921,
afgevoerd voor of in 1932.
- 3201-3247
- Ex HSM 601-647, 1921,
afgevoerd voor of in 1948.
- 3301-3315
- Ex HSM 671-685, 1921,
afgevoerd voor of in 1954.
- 3501-3508
- Ex SS 981-988, 1921,
afgevoerd voor of in 1954.
- 3601-3608
- Ex SS 971-978, 1921,
afgevoerd voor of in 1953.
- 3701-3820
- Ex SS 701-730, 695-700, 731-799, 685-689, 692, 690, 691,
693 en 694, 1921, plus nieuwbouw 1921 (3816-3820), Schwartzkopff.
779-784 hebben nooit dat nummer gedragen bij SS.
Afgevoerd voor of in 1958.
- 4501-4504/4251-4254
- Ex SS 1301-1304, 1921, in 1945 vernummerd in
4251-4254, afgevoerd in 1947.
- 4601-4620
- Besteld als HSM 821-840, bouwjaar 1923, Werkspoor,
afgevoerd voor of in 1949.
- 5001-5006
- Ex SS 261-266, 1921,
afgevoerd voor of in 1935.
- 5101-5102
- Ex HSM 61-62, 1921, afgevoerd in 1927 en 1928.
- 5201-5203
- Ex SS 1178-1180, 1921, afgevoerd in 1927
(5201 en 5203) en 1930.
- 5301-5310
- Ex SS 267-274,
1285 en 1287, 1921,
afgevoerd voor of in 1935.
- 5401-5405
- Ex SS 275-279, 1921,
afgevoerd voor of in 1939.
- 5501-5555
- Ex HSM 701-755, 1921,
afgevoerd voor of in 1954.
- 5601-5605
- Ex SS 81-85, 1921,
afgevoerd voor of in 1927.
- 5701-5706
- Ex HSM 771-776, 1921,
afgevoerd voor of in 1953.
- 5801-5812
- Ex HSM 801-812, 1921,
afgevoerd voor of in 1951.
- 6001-6026
- Ex SS 1201-1219, 1240, 1231, 1238, 1223-1225 en 1239,
1921, afgevoerd voor of in 1957.
- 6201-6240
- Ex SS 1101-1140, 1921,
afgevoerd voor of in 1957.
- 6501-6512
- Ex SS 601-612, 1921,
afgevoerd voor of in 1937.
- 6601-6603
- Ex HSM 1061-1063, 1921, afgevoerd in 1936.
- 6701-6741
- Ex HSM 136-143, 160-178, 180-183 en 194-203, 1921,
afgevoerd voor of in 1932.
- 6801-6817
- Ex SS 505-516 en 500-504. In 1934 ging 6807 naar
NTM onder datzelfde nummer, rest
afgevoerd voor of in 1933.
- 6901-6911
- Ex SS 517-527, 1921,
afgevoerd voor of in 1937.
- 7001-7010
- Ex SS 151-160, 1921,
afgevoerd voor of in 1954.
- 7101-7110
- Ex HSM 1051-1060, 1921,
afgevoerd voor of in 1949.
- 7111-7125
- Ex SS 531-545, 1921,
afgevoerd voor of in 1948.
- 7201-7209
- Ex SS 578, 571, 579 en 572-577, 1921,
afgevoerd voor of in 1935.
- 7301-7302
- Ex SS 580-581, 1921, afgevoerd in 1936 en 1939.
- 7401-7404
- Ex HSM 1101-1104, 1921,
afgevoerd in 1953-1955.
- 7601-7603
- Ex HSM 1001-1003, 1921,
afgevoerd in 1926-1927.
- 7701-7744
- Ex HSM 1005-1048, 1921,
afgevoerd voor of in 1960.
- 8001
- Ex SS 615, 1921, afgevoerd in 1926.
- 8101-8130
- Ex SS 651-680, 1921,
afgevoerd voor of in 1952.
- 8201-8232
- Ex HSM 901-931 en
SS 561, 1921,
afgevoerd voor of in 1949.
- 8401-8409
- Ex SS 91, 95-99 en 92-94, 1921,
afgevoerd voor of in 1948.
- 8501-8515
- Ex SS 221-235, 1921,
afgevoerd voor of in 1952.
- 8601-8612
- Ex SS 621-632, 1921,
afgevoerd voor of in 1952.
- 9501-9505
- Besteld als SS 636-640, bouwjaar 1921, Hohenzollern,
afgevoerd voor of in 1953.
Nieuwbouw voor de tweede wereldoorlog
- 4101-4120/3401-3420
- Bouwjaar 1921, Berliner Maschinenbau, nog in 1921 vernummerd in 3401-3420,
afgevoerd voor of in 1953.
- 8701-8740
- Bouwjaar 1922 (8701-8725), 1929 (8726-8735) en 1930, Berliner
Maschinenbau (8701-8725) en Werkspoor,
afgevoerd voor of in 1957.
- 6101-6110
- Bouwjaar 1929, Hohenzollern (6101-6105) en Werkspoor,
afgevoerd voor of in 1948.
- 3901-3932
- Bouwjaar 1929 (3901-3922) en 1930, Henschel,
afgevoerd voor of in 1957.
- 6301-6322
- Bouwjaar 1930 (6301-6310) en 1931, Henschel (6301-6310) en
Berliner Maschinenbau. In 1951 werd 6314 vernummerd in 6322 toen die
afgevoerd was,
afvoer verder voor of in 1957.
- 8301
- Ex LTM 31, 1942, afgevoerd in 1947.
"Oorlogsbuit"
- 3851-3855
- Ex KPEV/DRB, 1945,
afgevoerd in 1947.
- 4001-4004
- Ex KPEV/DRB, 1944,
een abusievelijk zo genummerde reeks. 4001-4003
werden in 1945 4208, 4206 en 4207 en 4004 werd
in 1945 4305.
- 4001/4051
- Ex KPEV/DRG, 1945,
nog datzelfde jaar vernummerd in 4051, afgevoerd in
1947.
- 4201-4211
- Ex KPEV/DRB, 1945, afgevoerd in 1947.
4206-4208 waren eerst nog
abusievelijk 4002, 4003 en 4001 genummerd, en kregen
later deze nummers, hiervan bleek 4208 eigenlijk het nummer
4349 te moeten krijgen maar nog voordat die
vernummering plaats vond ging hij terug naar de vroegere Belgische
eigenaar. In plaats daarvan kwam er een andere 4208.
- 4301-4349/4101-4149
- Ex KPEV/DRB, 1945,
nog in 1945 vernummerd in 4101-4149, afgevoerd in
1947. 4305 was eerder nog 4004 genummerd, een eerdere
4349 was eerder genummerd 4208, maar die was nog
voor vernummering in 4349 naar de rechtmatige eigenaar (Belgi"e) terug
gestuurd, waarna een nieuwe kwam.
- 4551/4751
- Ex KPEV/DRB, 1945,
nog in 1945 vernummerd in 4751, in 1947 afgevoerd.
- 4651-4679
- Ex KPEV/DRB, 1945,
voor of in 1947 afgevoerd.
- 4701-4704/4801-4824
- Ex KPEV/DRB, 1945, 4819, 4813,
4817 en 4811 waren eerst 4701-4704 genummerd. In 1947 afgevoerd.
- 4801-4802/4901-4906
- Ex DRB, 1945, 4904 en 4901 waren
eerst 4801-4802 genummerd. In 1947 afgevoerd.
- 5901-5910
- Ex KPEV/LBEG/DRB, 1945,
in 1947 afgevoerd.
- 5951
- Ex LBEG/DRB, 1945,
in 1947 afgevoerd.
- 6401
- Ex DRB, 1945, afgevoerd in 1947.
- 7501
- Ex KPEV/DRB, 1945,
afgevoerd in 1947.
- 9001
- Ex BLE/DRB, 1945, afgevoerd in 1947.
- 9601-9602
- Ex KPEV/DRB, 1945,
afgevoerd in 1947.
De tweedehandsjes
- 3001-3005
- Ex SBB, 1945,
afgevoerd in 1947-1949.
- 3501-3522
- Ex SBB, 1946,
afgevoerd in 1948-1952.
- 4301-4537
- Ex War Department, 1945, ze zijn
nooit allen tegelijk in dienst geweest. 4530-4532 kwamen via de
Staatsmijnen. De laatste is in
1958 afgevoerd.
- 4651
- Ex PLM via US Army, 1944,
in 1945 terug naar PLM.
- 5001-5103
- Ex War Department, 1945 en 1946,
afgevoerd voor of in 1952.
- 5601-5608
- Ex SBB, 1946,
afgevoerd in 1948-1949.
- 7801-7805
- Ex SBB, 1945, afgevoerd in 1948.
- 7851-7852
- Ex SBB, 1945, afgevoerd in 1948.
- 8801-8827
- Ex War Department, 1946,
voor of in 1957 afgevoerd.
Nieuwbouw
- 4001-4015
- Bouwjaar 1945 (4001-4003) en 1946, Nydquist & Holm Aktiebolag,
afgevoerd voor of in 1956.
- 4701-4735
- Bouwjaar 1944 (4701-4704), 1945 (4705-4720) en 1946,
Nydquist & Holm Aktiebolag,
voor of in 1958 afgevoerd.