Zie ook de lange beschrijving.

De NS staat aan het eind, de voorgangers staan daarvoor in alfabetische volgorde.


HSM - Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij

1-15, 26-30
Bouwjaar 1866 (1-15) en 1867, Stephenson, afgevoerd voor of in 1916.
Namen: ARGUS, BRUTUS, CERES, DIANA, ETNA, FLORA, GLORIE, HECLA, JUNO, KOMEET, LEDA, MARS, NERO, ORION, PLUTO, RHEA, SIRIUS, TRITON, URANIA en VESTA.
16-25
Bouwjaar 1866, Borsig, afgevoerd voor of in 1914.
Namen: GRONINGEN, FRIESLAND, DRENTHE, OVERIJSSEL, GELDERLAND, UTRECHT, HOLLAND, ZEELAND, BRABANT en LIMBURG.
31-34
Ombouw uit breedspoorlokomotieven, 1868, afgevoerd in 1898-1909.
Namen: CASTOR, AMSTEL, POLLUX en MAAS.
35
Import 1870, afgevoerd in 1880.
Naam: ZAAN.
36-39
Bouwjaar 1870, Borsig, afgevoerd in 1908-1917.
Namen: EUROPA, AZIA, AFRIKA en AMERIKA.
40-41
Bouwjaar 1871, Borsig, afgevoerd in 1916 en 1906.
Namen: HANDEL en ZEEVAART.
42
Ombouw uit breedspoorlokomotief, 1872, afgevoerd in 1898.
Naam: HAARLEM.
43-60,63-70
Bouwjaar 1874 (43-60), 1876 (63-66) en 1877, Borsig, in 1921 naar NS onder de nummers 801-826.
Namen: AJAX, BELLONA, CYCLOOP, DELIOS, ERIS, FAUNUS, GLAUCUS, HECTOR, IRENE, JASON, KRATOS, LUCIFER, MEDUSA, NEPTUNUS, ORESTES, PALLAS, RHESUS, STYX, VULCANUS, WODAN, XENIOS, ZEUS, ATREUS, BOREAS, CERBERUS en DEUKALION.
61-62
Bouwjaar 1874, Borsig, in 1921 naar NS onder de nummers 5101-5102.
Namen: THETIS en ULYSSES.
71-73
Bouwjaar 1877, Borsig, in 1921 naar NS onder de nummers 2701-2703.
Namen: NIJVERHEID, LANDBOUW en KUNST.
74-82,89-98,116-125
Bouwjaar 1878 (74-79), 1879 (80-82), 1880 (89-95), 1881 (96-98) en 1883, Borsig, in 1921 naar NS onder de nummers 1001-1029.
Namen: EOS, FURIE, GALATEA, HYDRA, IO, JANUS, KALYPSO, LAOKOON, MEDEA, NESTOR, ORPHEUS, PEGASUS, RA, SIRENE, TITAAN, UTOPIA, VICTORIA, WALHALLA, XANTHIPPE, ZELOS, ARTEVELDE, BEYLING, CATS, GERARD DOU, EVERTSEN, GOVERT FLINCK, HUGO DE GROOT, HUYGHENS en JORDAENS.
83-88,101-115,149-153
Bouwjaar 1879 (83-85), 1880 (86-88), 1881 (101-107), 1882 (108-115) en 1883, Borsig, in 1921 naar NS onder de nummers 3101-3126.
Namen: VISSCHERIJ, VEETEELT, SCHEEPVAART, JUSTITIE, ONDERWIJS, VERVOER, WETENSCHAP, MARINE, GENEESKUNST, STOOMWEZEN, STOOMVAART, VREDE, OORLOG, BLIKSEM, DONDER, ORKAAN, RHIJN, SCHELDE, IJSSEL, LEK, WAAL, SPAARNE, VECHT, EEM, BERKEL en SCHIE.
99-100
Bouwjaar 1881, Hohenzollern, afgevoerd in 1920 en 1921.
Namen: AREND en BEER.
126-135,144-148,154-159,184-189
Bouwjaar 1883 (126-135,144-148), 1884 (154-159) en 1888, Borsig, in 1921 naar NS onder de nummers 1101-1127.
Namen: JAN PIETRSZ. KOEN, LEEGHWATER, MARNIX, van der NEER, OSTADE, POOT, QUELLINUS, DE RUYTER, JAN STEEN, TROMP, UITTENBOGAERDT, VONDEL, JOHAN de WITT, van der ZAAN, van ALPHEN, BOERHAVE, CLAUDIUS CIVILUS, van DIJCK, EGMOND, FLORIS V, van GALEN, FRANS HALS, ZACHARIAS JANSEN, THOMAS á KEMPIS, LEEUWENHOEK, JAN van der MEER en OLIVIER van NOORT.
136-143,160-183,194-203
Bouwjaar 1883 (136-143), 1885 (160-171), 1886-1887 (172-183), 1888 (194-198) en 1889, Borsig. In 1916 ging 179 naar GS onder nummer 179, de rest ging in 1921 naar NS onder de nummers 6701-6741.
Namen: CASUARIS, DUIF, EEND, FAISANT, GIER, HOND, IBIS, JAKHALS, KAPEL, LEEUWERIK, MUIS, NACHTEGAAL, OTTER, PAPAGAAI, RAAF, SNIP, TOR, UIL, VALK, WACHTEL, IJSBEER, ZWALUW, AAP, BAVIAAN, COLIBRI, DOFFER, EZEL, FRET, GANS, HAAS, ISEGRIM, KRAAI, LEPELAAR, MUSCH, NEUSHOORN, OS, PATRIJS, REIGER, SIJSJE, TORTEL, VINK en WESP.
190-193
Bouwjaar 1888, Borsig, afgevoerd voor of in 1914.
Namen: OLDENBARNEVELDT, PAUL POTTER, REMBRANDT en SIMON STEVIN.
300,306-349
De reeks 300-353 vormde de verzameling van NRS overgenomen lokomotieven. Met uitzondering van de reeksen 301-305 en 350-353 (die een vervolg kregen) worden ze hier behandeld. Ze zijn allen overgenomen in 1890.
HSM 300 ex NRS 49, afgevoerd in 1895.
HSM 306-308 ex NRS 181-183, afgevoerd voor of in 1921.
HSM 309-310 ex NRS 284 en 286, afgevoerd in 1918 en 1905.
HSM 311-313 ex NRS 37, 39 en 42, afgevoerd voor of in 1912.
HSM 314-316 ex NRS 45, 46 en 48, afgevoerd in 1894.
HSM 317-323 ex NRS 51, 53-56, 60 en 61, afgevoerd voor of in 1921.
HSM 324-338 ex NRS 1, 6, 9, 14-16, 22, 26, 27, 30, 7, 11, 2, 10 en 21, afgevoerd voor of in 1921.
HSM 339-349 ex NRS 31, 33, 36, 90, 92, 82, 85, 87-89 en 95, afgevoerd voor of in 1921.
301-305/901-931
Ex NRS 388-392, 1890 en nieuwbouw 1902 (906-915), 1904 (916-920), 1907 (921-923), 1912 (924-926), 1913 (927-928) en 1915, Werkspoor (906-923) en Hannoversche Maschinenfabrik (924-931). In 1902 werden 301-305 vernummerd in 901-905. In 1921 naar NS onder de nummers 8201-8231.
350-408
350-353 ex NRS 104-107 en 354-358 ex NRS via SS 1101-1103,1108-1109, allen 1890, de rest nieuwbouw 1891 (359-366), 1892 (367-398), 1900 (399-403) en 1903, ?. In 1921 naar NS onder de nummers 1601-1659.
601-647
Bouwjaar 1895 (601-605), 1896 (606-612), 1898 (613-616), 1900 (617-622), 1901 (623-629), 1903 (630-634), 1904 (634-639), 1906 (640-643) en 1907, Sharp Stewart Co. (601-616) en Werkspoor, in 1921 naar NS onder de nummers 3201-3247.
701-755
Bouwjaar 1898 (701-708), 1899 (709-719), 1900 (720-724), 1903 (725-734), 1904 (735-749) en 1905, Sharp Stewart Co. (701-724) en Werkspoor, in 1921 naar NS onder de nummers 5501-5555.
296-299/1001-1004
Ex HZSM 1-4, 1898, in 1905 vernummerd in 1001-1004, 1004 afgevoerd in 1917 de rest naar NS onder de nummers 7601-7603.
1051-1060
Ex NFLS 1-10, 1905, in 1921 naar NS onder de nummers 7101-7110.
1005-1048
Bouwjaar 1905 (1005-1006), 1906 (1007-1012), 1908 (1013-1018), 1909 (1019-1022), 1912 (1023-1034), 1913 (1035-1043) en 1914, Werkspoor (1001-1022 en 1035-1043), Henschel (1023-1034) en Schwarzkopff, in 1921 naar NS onder de nummers 7701-7744.
421-460
Bouwjaar 1907 (421-425), 1908 (426-428), 1909 (429-439), 1910 (440-442), 1911 (443-447), 1912 (448-454) en 1913, Werkspoor, in 1921 naar NS onder de nummers 1901-1940.
771-776
Bouwjaar 1907 (771-772) en 1913, Werkspoor, in 1921 naar NS onder de nummers 5701-5706.
1061-1063
Ex SMWF 1-3, 1909, in 1921 naar NS onder de nummers 6601-6603.
671-685
Bouwjaar 1912 (671-675), 1914 (676-680) en 1915, Werkspoor, in 1921 naar NS onder de nummers 3301-3315.
501-535
Bouwjaar 1914 (501-505), 1916 (516-519), 1917 (520-525), 1919 (526-530), en 1920, Berliner Maschinenbau (501-515) en Werkspoor, in 1921 naar NS onder de nummers 2101-2135.
801-812
Bouwjaar 1914 (801-805) en 1915, Werkspoor, in 1921 naar NS onder de nummers 5801-5812.
1101-1104
Bouwjaar 1920, Werkspoor, in 1921 naar NS onder de nummers 7401-7404.
(821-840)
Besteld maar afgeleverd als NS onder de nummers 4601-4620.

HZSM - Haarlem-Zandvoort Spoorweg-Maatschappij

1-4
Bouwjaar 1881 (1-3) en 1882, Borsig, in 1898 naar HSM onder de nummers 296-299.
Namen: HAARLEM, OVERVEEN, ZANDVOORT en RUDOLPH SULZBACH.

NBDS - Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij

1-5
Bouwjaar 1873, Beyer Peacock, 1-4 reeds in 1917 (1 en 3) en 1918 afgevoerd, in 1919 5 naar SS onder nummer 5.
Namen: GIJSBERT VAN BEVERWIJK, SOPHIA, MINA, LUCINDA en HENRIETTA.
6-7,11
Bouwjaar 1892 (7), 1983 (6) en 1894, Beyer Peacock, in 1919 naar SS onder de nummers 476-478.
8-10
Bouwjaar 1881 (8-9) en 1887, Hohenzollern, in 1919 naar SS onder de nummers 281-283.
11
Bouwjaar 1873, Fox, Walker & Co., afgevoerd in 1881.
12-17
Bouwjaar 1878 (12-15), 1902 (16) en 1907, Hohenzollern, in 1919 naar SS onder de nummers 215, 218, 216, 217, 219 en 220.
24
Bouwjaar 1907, Werkspoor, in 1919 naar SS onder nummer 561.
25-26
Bouwjaar 1894 (25) en 1898, Henschel, in 1919 naar SS onder de nummers 526-527.
30-37
Bouwjaar 1908 (30-35), 1914 (36) en 1920, Beyer Peacock (30-35) en Hohenzollern. 37 heeft dat nummer nooit gedragen en is direct aan SS geleverd. In 1919 naar SS onder de nummers 981-988.
118-121
Bouwjaar 1917 (118), 1918 (119) en 1920, Hohenzollern. 120 en 121 zijn direct aan SS geleverd. In 1919 naar SS onder de nummers 1301-1304.

NCS - Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij

1-12/31-39/81-89
Bouwjaar 1863, Neilson & Co.. In 1892 werden 5 en 8 afgevoerd, in 1893 gevolgd door 12. Het restant werd grondig verbouwd en vernummerd, in 1892 4 naar 32, in 1893 2 naar 31, 6 naar 33 en 7 naar 34, in 1895 11 naar 37, in 1896 10 naar 36, in 1897 9 naar 35 en tenslotten in 1899 1 naar 38 en 3 naar 39. In 1902 opnieuw vernummerd naar 81-89. In 1919 naar SS onder de nummers 571-579.
Namen: AMSTERDAM, ROTTERDAM, UTRECHT, AMERSFOORT, NIJKERK, HARDERWIJK, ELBURG, HATTEM, ZWOLLE, KAMPEN, de IJSSEL en de VECHT.
13-15
Bouwjaar 1872, Stephenson, afgevoerd in 1911 (14 en 15) en 1913.
Namen: DE WATERGEUS, DE ZWIJGER en BRIELLE.
16-20
Bouwjaar 1874 (16-18) en 1876, Hanomag, in 1919 naar SS onder de nummers 81-85.
Namen: KRATON, ATCHIN, SUMATRA, JAVA en BORNEO.
21-30
Bouwjaar 1892 (21-25), 1900 (26-27) en 1902, Neilson & Co. (21-27) en Henschel, in 1919 naar SS onder de nummers 481-490.
41-50
Bouwjaar 1899 (41), 1901 (42-45), 1902 (46-48) en 1903, Sächsische Maschinenfabrik (41-45) en Hohenzollern, in 1919 naar SS onder de nummers 151-160.
61-65
Bouwjaar 1901, Neilson & Co., in 1919 naar SS onder de nummers 275-279.
90-91
Bouwjaar 1905, Hohenzollern, in 1919 naar SS onder de nummers 580-581.
71-78
Bouwjaar 1910 (71-72), 1911 (73-74), 1913 (75-76) en 1914, Maffei, in 1919 naar SS onder de nummers 971-978.
1
Overname 1918, in 1919 naar SS onder nummer 615.

NFLS - Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij

1-10
Bouwjaar 1901 (1-6) en 1902, Hohenzollern, in 1905 naar HSM onder de nummers 1051-1060.

NRS - Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij

1-36
Bouwjaar 1855 (1-16) en 1856, Sharp Stewart en Co.. In 1861 werden 31-36 verkocht naar het buitenland. In 1890 gingen 1, 2, 6, 7, 9-11, 14-16, 21-22, 26-27 en 30 naar HSM onder de nummers 324, 336, 325, 334, 326, 337, 335, 327-329, 338 en 330-333 de anderen gingen naar SS onder een nummer 1000 hoger
37-42
Bouwjaar 1857, Sharp Stewart & Co., in 1890 37, 39 en 42 naar HSM onder de nummers 311-313 en 38, 40 en 41 naar SS onder een nummer 1000 hoger.
43-48
Bouwjaar 1857 (43-46) en 1858, Henschel & Sohn, in 1890 45, 46 en 48 naar HSM onder de nummers 314-316 en 43, 44 en 47 naar SS onder een nummer 1000 hoger.
49
Bouwjaar 1857, Stephenson, in 1890 naar HSM onder nummer 300.
31-36,81-95
Bouwjaar 1865 (31-32), 1866 (33-34), 1867 (35-36), 1869 (81-83), 1870 (84-87), 1871 (88-93) en 1877, Sharp Stewart & Co.. In 1890 gingen 31, 33, 36, 82, 85, 87-90, 92 en 95 naar HSM onder de nummers 339-341, 344-348, 342, 343 en 349 en de rest naar SS onder een nummer 1000 hoger.
50-57,59-62
Bouwjaar 1865 (50-53), 1867 (54-55), 1869 (56), 1870 (57), 1877 (59-60) en 1881, Sharp Stewart & Co.. In 1890 gingen 51, 53-56, 60 en 61 naar HSM onder de nummers 317-323 en de rest naar SS onder een nummer 1000 hoger.
58
Overname 1869, in 1890 naar SS onder nummer 1058.
71-77
Bouwjaar 1869 (71-72), 1870 (73), 1871 (74-75) en 1873, Sharp Steward & Co., in 1890 naar SS onder een nummer 1000 hoger.
178-183
Bouwjaar 1877 (178-181) en 1878, Sharp Stewart & Co., in 1890 178-180 naar SS onder de nummers 1178-1180 en 181-183 naar HSM onder de nummers 306-308.
Wellicht waren de nummers 78-83 gepland.
284-287
Bouwjaar 1880, Sharp Stewart & Co., in 1880 284 en 286 naar HSM onder de nummers 309 en 310 en 285 en 287 naar SS onder de nummers 1285 en 1287.
Wellicht waren de nummers 84-87 gepland.
388-392
Bouwjaar 1880 (388-389) en 1881, Sharp Stewart & Co., in 1890 naar HSM onder de nummers 301-305.
Wellicht waren de nummers 88-92 gepland.
101-109
Bouwjaar 1889, Sharp Stewart & Co., in 1890 104-107 naar HSM onder de nummers 350-353 de rest naar SS met een nummer 1000 hoger (maar die gingen het volgende jaar al door naar HSM.

NTM - Nederlandsche Tramweg-Maatschappij

6807
Ex NS 6807, 1934, in 1944 afgevoerd.

NZOS - Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij

1-8
Bouwjaar 1881 (1-6) en 1882, Sharp Stewart & Co., in 1892 naar SS onder de nummers 267-274.

SS - Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen

1-4,79-84/131-140/251-260
Bouwjaar 1863 (1-4) en 1866, Beyer Peacock. In 1872 vernummerd in 131-140, in 1876 opnieuw vernummerd in 251-260. In 1886 wisselden 252 en 259 van nummer evenals 253 en 260. De nieuwe 253 werd in 1911 afgevoerd, in 1913 gevolgd door 251 en 254. In 1921 ging (de nieuwe) 252 naar NS onder het nummer 501 en 255-260 naar NS onder de nummers 601-606.
5-8
Bouwjaar 1863 (5-6) en 1864, Beyer Peacock, afgevoerd in 1884.
9-16,21-78,17-20,1-5
Bouwjaar 1865 (9-16,21-45), 1866 (46-67), 1869 (68-78), 1871 (17-20) en 1872 (1-4) plus ex NBDS 5, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 701-775.
17-20/161-205,212
Bouwjaar 1865 (17-20), 1870 (165-168), 1871 (169-178), 1872 (179-180), 1875 (181-190), 1877 (191-196) en 1878, Beyer Peacock. In 1870 werden 17-20 vernummerd in 161-164. In 1921 naar NS onder de nummers 2901-2946.
85-88
Import 1866, afgevoerd in 1884.
89-90
Import 1866, afgevoerd in 1889.
91
Import 1866, afgevoerd in 1889.
92-94
Import 1866, afgevoerd in 1880.
95-96
Import 1867, afgevoerd in 1884.
206-211
Bouwjaar 1871, Beyer Peacock, in 1916 verbouwd tot tenderlokomotieven 95-99 en 91.
101-150
Bouwjaar 1872 (101-110), 1873 (111-120), 1874 (121-130), 1877 (131-140), 1878 (141-148) en 1879, Beyer Peacock, in 1921 naar NS onder de nummers 901-950.
261-266
Bouwjaar 1877 (261-264) en 1878, in 1921 naar NS onder de nummers 5001-5006.
92-94
Bouwjaar 1880, Beyer Peacock, in 1916 verbouwd tot tenderlokomotieven onder hetzelfde nummer.
301-478,701/479
Bouwjaar 1880 (301-317), 1881 (318-327), 1882 (328-347), 1883 (348-365), 1884 (366-375), 1885 (376-387), 1886 (388-397), 1888 (398), 1889 (399-410), 1891 (411-435), 1892 (436-461, 463-465), 1893 (462), 1895(466-475), Beyer Peacock. In 1919 kwamen NBDS 6, 7 en 11 als 476-478. Bouwjaar 701 1892, Beyer Peacock. 701 werd in 1919 gelijkgetrokken en vernummerd in 479. In 1921 naar NS onder de nummers 1301-1461, 1465, 1462-1464 en 1466-1479.
401-402/601-612
Bouwjaar 1880 (401), 1881 (402), 1889 (603), 1898 (604, 605), 1899 (606), 1900 (607-609) en 1902 (610-612), Hohenzollern (401-402 en 601) en Werkplaats Tilburg. In 1889 werden 401 en 402 vernummerd in 601-602. In 1921 naar NS onder de nummers 6501-6512.
500-516
Bouwjaar 1884 (505-516) en 1893, Hohenzollern (505-516) en Breda. In 1921 naar NS onder de nummers 6813-6817, 6801-6812.
517-527
Bouwjaar 1884 (517-525), Henschel. In 1919 kwamen ex NBDS 25 en 26 als 526-527. In 1921 naar NS onder de nummers 6901-6911.
1001...1100
Van NRS in 1890 overgenomen lokomtieven. In deze rubriek worden alleen die reeksen behandeld die voor de fusie tot NS werden gesloopt, zie onderstaande rubrieken voor de andere deelseries. De nummers zijn altijd 1000 hoger dan bij NRS, en slechts delen van series werden overgenomen; de anderen gingen naar HSM.
SS 1001-1030 ex NRS 3-5, 8, 12, 13, 17-20, 23-25, 28 en 29, afgevoerd voor of in 1921.
SS 1031-1036 ex NRS 32, 34 en 35, afgevoerd voor of in 1921.
SS 1037-1042 ex NRS 38, 40 en 41, afgevoerd voor of in 1912.
SS 1043-1048 ex NRS 43, 44 en 47, afgevoerd in 1903.
SS 1058 ex NRS 58, afgevoerd in 1917.
SS 1071-1077 ex NRS 71-77, afgevoerd in 1918.
SS 1081-1095 ex NRS 81, 83, 84, 86, 91, 93 en 94, afgevoerd voor of in 1921.
1050...1057,1059...1062
Ex NRS 50, 52, 57, 59 en 62, in 1924 naar NS onder de nummers 2801-2805.
1101-1103,1108-1109
Ex NRS 101-103,108-109, 1890, in 1891 naar HSM onder de nummers 354-358.
1178-1180
Ex NRS 178-180, 1890, in 1921 naar NS onder de nummers 5201-5203.
1285,1287
Ex NRS 285,287, 1890, in 1921 naar NS onder de nummers 5309-5310.
267-274
Ex NZOS 1-8, 1892, in 1921 naar NS onder de nummers 5301-5308.
801-935
Bouwjaar 1899 (801-815), 1900 (816-829), 1901 (830-865), 1902 (866-895), 1905 (896-899), 1906 (900-930) en 1907, ?. In 1921 naar NS onder de nummers 1701-1835.
995-999
Bouwjaar 1900, Beyer Peacock, in 1921 naar NS onder de nummers 2001-2005.
651-680
Bouwjaar 1901 (651-660), 1903 (661-670), 1905 (671-672), 1906 (673-677) en 1907, Breda (651-660), Werkplaats Tilburg (661-667 en 671-680) en Werkplaats Zwolle, in 1921 naar NS onder de nummers 8101-8130.
531-545
Bouwjaar 1907 (531-537) en 1908, Hohenzollern, in 1921 naar NS onder de nummers 7111-7125.
685-799
Bouwjaar 1910 (701-706), 1911 (707-718, 731-740), 1912 (741, 742), 1913 (695-699, 719-730, 743-755), 1914 (700, 756-760), 1915 (761-766), 1918 (767-775), 1919 (778-778), 1920 (685-691, 785-799) en 1921, Beyer Peacock (701-730 en 695-700), Werkspoor (731-784), Henschel (785-799) en Hanomag (685-695). 779-784 hebben nooit die nummers gedragen. In 1921 naar de NS onder de nummers 3806-3810, 3812, 3813, 3811, 3814, 3815, 3731-3736, 3701-3730 en 3737-3805.
621-632
Bouwjaar 1912 (621-624), 1913 (625-628) en 1914, Hohenzollern, in 1921 naar NS onder de nummers 8601-8612.
1101-1140
Bouwjaar 1912 (1101-1106), 1913 (1107-1126) en 1914, Hohenzollern, in 1921 naar NS onder de nummers 6201-6240.
1201-1240
Bouwjaar 1913 (1201-1206), 1914 (1207-1212) en 1915 (1213-1219, 1223-1225, 1231 en 1238-1240), Beyer Peacock. De resterende nummers zijn nooit afgeleverd. De aanwezige nummers in 1921 naar NS onder de nummers 6001-6019, 6023-6025, 6021, 6022, 6026 en 6020.
221-235
Bouwjaar 1915 (221-229) en 1920, Hohenzollern (221-229) en Henschel, in 1921 naar NS onder de nummers 8501-8515.
91-99
Omgebouwde 206, 92-94 en 207-211, in 1921 naar NS onder de nummers 8401, 8407-8409 en 8402-8406.
81-85
Ex NCS 16-20, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 5601-5605.
151-160
Ex NCS 41-50, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 7001-7010.
275-279
Ex NCS 61-65, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 5401-5405.
481-490
Ex NCS 21-30, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 1501-1510.
571-579
Ex NCS 81-89, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 7202, 7204-7209, 7201 en 7203.
580-581
Ex NCS 90-91, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 7301-7302.
615
Ex NCS 1, 1919, in 1921 naar de NS onder nummer 8001.
971-978
Ex NCS 71-78, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 3601-3608.
215-220
Ex NBDS 12, 14, 15, 13, 16 en 17, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 3001-3006.
281-283
Ex NBDS 8-10, 1919, in 1921 naar NS onder de nummers 1201-1203.
561
Ex NBDS 24, 1919, in 1921 naar NS onder nummer 8232.
981-988
Ex NBDS 30-37, 37 werd direkt aan SS geleverd, in 1921 naar NS onder de nummers 3501-3508.
1301-1304
Ex NBDS 118-121, 1919. 120 en 121 werden voor aflevering in 1920 aan de SS overgedaan. In 1921 naar NS onder de nummers 4501-4504.
(636-640)
Nog voor aflevering in 1921 naar NS onder de nummers 9501-9505.

NS - N.V. Nederlandsche Spoorwegen

Overgenomen van de voorgangers

501
Ex SS 252, 1921, afgevoerd in 1923.
601-606
Ex SS 255-260, 1921, afgevoerd in 1923.
701-775
Ex SS 9-16, 21-78, 17-20 en 1-5, 1921, afgevoerd voor of in 1933.
801-826
Ex HSM 43-60 en 63-70, 1921, afgevoerd voor of in 1932.
901-950
Ex SS 101-150, 1921, afgevoerd voor of in 1936.
1001-1029
Ex HSM 74-82, 90-98 en 116-125, 1921, afgevoerd voor of in 1935.
1101-1127
Ex HSM 126-135, 144-148, 154-159 en 184-189, 1921, afgevoerd voor of in 1932.
1201-1203
Ex SS 281-283, 1921, afgevoerd in 1932.
1301-1479
Ex SS 301-461, 463-465, 462 en 466-479, 1921, afgevoerd voor of in 1940.
1501-1510
Ex SS 481-490, 1921, afgevoerd voor of in 1946.
1601-1659
Ex HSM 350-408, 1921, afgevoerd voor of in 1949.
1701-1835/1301...1435
Ex SS 801-935, 1921. In later jaren werden oververhitters toegevoegd en in 1941 werden alle lokomotieven die nog geen oververhitter hadden 400 lager genummerd. Indien zij alsnog een oververhitter kregen dan kregen zij ook het oude nummer weer terug. Uiteindelijk hebben 106 lokomotieven een oververhitter gekregen. Afgevoerd voor 1958.
1901-1940
Ex HSM 421-460, 1921, afgevoerd voor of in 1948.
2001-2005
Ex SS 995-999, 1921, afgevoerd voor of in 1932.
2101-2135
Ex HSM 501-535, 1921, afgevoerd voor of in 1954.
2701-2703
Ex HSM 71-73, 1921, afgevoerd in 1924-1925.
2801-2805
Ex SS 1050, 1052, 1057, 1059 en 1062, 1921, afgevoerd voor of in 1928.
2901-2946
Ex SS 161-205 en 212, 1921, afgevoerd voor of in 1938.
3001-3006
Ex SS 215-220, 1921, afgevoerd in 1926.
3101-3126
Ex HSM 83-88, 101-115 en 149-153, 1921, afgevoerd voor of in 1932.
3201-3247
Ex HSM 601-647, 1921, afgevoerd voor of in 1948.
3301-3315
Ex HSM 671-685, 1921, afgevoerd voor of in 1954.
3501-3508
Ex SS 981-988, 1921, afgevoerd voor of in 1954.
3601-3608
Ex SS 971-978, 1921, afgevoerd voor of in 1953.
3701-3820
Ex SS 701-730, 695-700, 731-799, 685-689, 692, 690, 691, 693 en 694, 1921, plus nieuwbouw 1921 (3816-3820), Schwartzkopff. 779-784 hebben nooit dat nummer gedragen bij SS. Afgevoerd voor of in 1958.
4501-4504/4251-4254
Ex SS 1301-1304, 1921, in 1945 vernummerd in 4251-4254, afgevoerd in 1947.
4601-4620
Besteld als HSM 821-840, bouwjaar 1923, Werkspoor, afgevoerd voor of in 1949.
5001-5006
Ex SS 261-266, 1921, afgevoerd voor of in 1935.
5101-5102
Ex HSM 61-62, 1921, afgevoerd in 1927 en 1928.
5201-5203
Ex SS 1178-1180, 1921, afgevoerd in 1927 (5201 en 5203) en 1930.
5301-5310
Ex SS 267-274, 1285 en 1287, 1921, afgevoerd voor of in 1935.
5401-5405
Ex SS 275-279, 1921, afgevoerd voor of in 1939.
5501-5555
Ex HSM 701-755, 1921, afgevoerd voor of in 1954.
5601-5605
Ex SS 81-85, 1921, afgevoerd voor of in 1927.
5701-5706
Ex HSM 771-776, 1921, afgevoerd voor of in 1953.
5801-5812
Ex HSM 801-812, 1921, afgevoerd voor of in 1951.
6001-6026
Ex SS 1201-1219, 1240, 1231, 1238, 1223-1225 en 1239, 1921, afgevoerd voor of in 1957.
6201-6240
Ex SS 1101-1140, 1921, afgevoerd voor of in 1957.
6501-6512
Ex SS 601-612, 1921, afgevoerd voor of in 1937.
6601-6603
Ex HSM 1061-1063, 1921, afgevoerd in 1936.
6701-6741
Ex HSM 136-143, 160-178, 180-183 en 194-203, 1921, afgevoerd voor of in 1932.
6801-6817
Ex SS 505-516 en 500-504. In 1934 ging 6807 naar NTM onder datzelfde nummer, rest afgevoerd voor of in 1933.
6901-6911
Ex SS 517-527, 1921, afgevoerd voor of in 1937.
7001-7010
Ex SS 151-160, 1921, afgevoerd voor of in 1954.
7101-7110
Ex HSM 1051-1060, 1921, afgevoerd voor of in 1949.
7111-7125
Ex SS 531-545, 1921, afgevoerd voor of in 1948.
7201-7209
Ex SS 578, 571, 579 en 572-577, 1921, afgevoerd voor of in 1935.
7301-7302
Ex SS 580-581, 1921, afgevoerd in 1936 en 1939.
7401-7404
Ex HSM 1101-1104, 1921, afgevoerd in 1953-1955.
7601-7603
Ex HSM 1001-1003, 1921, afgevoerd in 1926-1927.
7701-7744
Ex HSM 1005-1048, 1921, afgevoerd voor of in 1960.
8001
Ex SS 615, 1921, afgevoerd in 1926.
8101-8130
Ex SS 651-680, 1921, afgevoerd voor of in 1952.
8201-8232
Ex HSM 901-931 en SS 561, 1921, afgevoerd voor of in 1949.
8401-8409
Ex SS 91, 95-99 en 92-94, 1921, afgevoerd voor of in 1948.
8501-8515
Ex SS 221-235, 1921, afgevoerd voor of in 1952.
8601-8612
Ex SS 621-632, 1921, afgevoerd voor of in 1952.
9501-9505
Besteld als SS 636-640, bouwjaar 1921, Hohenzollern, afgevoerd voor of in 1953.

Nieuwbouw voor de tweede wereldoorlog

4101-4120/3401-3420
Bouwjaar 1921, Berliner Maschinenbau, nog in 1921 vernummerd in 3401-3420, afgevoerd voor of in 1953.
8701-8740
Bouwjaar 1922 (8701-8725), 1929 (8726-8735) en 1930, Berliner Maschinenbau (8701-8725) en Werkspoor, afgevoerd voor of in 1957.
6101-6110
Bouwjaar 1929, Hohenzollern (6101-6105) en Werkspoor, afgevoerd voor of in 1948.
3901-3932
Bouwjaar 1929 (3901-3922) en 1930, Henschel, afgevoerd voor of in 1957.
6301-6322
Bouwjaar 1930 (6301-6310) en 1931, Henschel (6301-6310) en Berliner Maschinenbau. In 1951 werd 6314 vernummerd in 6322 toen die afgevoerd was, afvoer verder voor of in 1957.
8301
Ex LTM 31, 1942, afgevoerd in 1947.

"Oorlogsbuit"

3851-3855
Ex KPEV/DRB, 1945, afgevoerd in 1947.
4001-4004
Ex KPEV/DRB, 1944, een abusievelijk zo genummerde reeks. 4001-4003 werden in 1945 4208, 4206 en 4207 en 4004 werd in 1945 4305.
4001/4051
Ex KPEV/DRG, 1945, nog datzelfde jaar vernummerd in 4051, afgevoerd in 1947.
4201-4211
Ex KPEV/DRB, 1945, afgevoerd in 1947. 4206-4208 waren eerst nog abusievelijk 4002, 4003 en 4001 genummerd, en kregen later deze nummers, hiervan bleek 4208 eigenlijk het nummer 4349 te moeten krijgen maar nog voordat die vernummering plaats vond ging hij terug naar de vroegere Belgische eigenaar. In plaats daarvan kwam er een andere 4208.
4301-4349/4101-4149
Ex KPEV/DRB, 1945, nog in 1945 vernummerd in 4101-4149, afgevoerd in 1947. 4305 was eerder nog 4004 genummerd, een eerdere 4349 was eerder genummerd 4208, maar die was nog voor vernummering in 4349 naar de rechtmatige eigenaar (Belgi"e) terug gestuurd, waarna een nieuwe kwam.
4551/4751
Ex KPEV/DRB, 1945, nog in 1945 vernummerd in 4751, in 1947 afgevoerd.
4651-4679
Ex KPEV/DRB, 1945, voor of in 1947 afgevoerd.
4701-4704/4801-4824
Ex KPEV/DRB, 1945, 4819, 4813, 4817 en 4811 waren eerst 4701-4704 genummerd. In 1947 afgevoerd.
4801-4802/4901-4906
Ex DRB, 1945, 4904 en 4901 waren eerst 4801-4802 genummerd. In 1947 afgevoerd.
5901-5910
Ex KPEV/LBEG/DRB, 1945, in 1947 afgevoerd.
5951
Ex LBEG/DRB, 1945, in 1947 afgevoerd.
6401
Ex DRB, 1945, afgevoerd in 1947.
7501
Ex KPEV/DRB, 1945, afgevoerd in 1947.
9001
Ex BLE/DRB, 1945, afgevoerd in 1947.
9601-9602
Ex KPEV/DRB, 1945, afgevoerd in 1947.

De tweedehandsjes

3001-3005
Ex SBB, 1945, afgevoerd in 1947-1949.
3501-3522
Ex SBB, 1946, afgevoerd in 1948-1952.
4301-4537
Ex War Department, 1945, ze zijn nooit allen tegelijk in dienst geweest. 4530-4532 kwamen via de Staatsmijnen. De laatste is in 1958 afgevoerd.
4651
Ex PLM via US Army, 1944, in 1945 terug naar PLM.
5001-5103
Ex War Department, 1945 en 1946, afgevoerd voor of in 1952.
5601-5608
Ex SBB, 1946, afgevoerd in 1948-1949.
7801-7805
Ex SBB, 1945, afgevoerd in 1948.
7851-7852
Ex SBB, 1945, afgevoerd in 1948.
8801-8827
Ex War Department, 1946, voor of in 1957 afgevoerd.

Nieuwbouw

4001-4015
Bouwjaar 1945 (4001-4003) en 1946, Nydquist & Holm Aktiebolag, afgevoerd voor of in 1956.
4701-4735
Bouwjaar 1944 (4701-4704), 1945 (4705-4720) en 1946, Nydquist & Holm Aktiebolag, voor of in 1958 afgevoerd.