Zie ook de lange beschrijving.

GTA - Gemeentetram Amsterdam

GVBA - Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam

Motorrijtuigen

1-5
Bouwjaar 1900, Werkspoor, afgevoerd 1937.
6-9
Bouwjaar 1900, Werkspoor, 1935 verbouwd tot pekelwagen.
10
Bouwjaar 1900, Werkspoor, afgevoerd 1937.
11-12
Bouwjaar 1900, Werkspoor, afgevoerd 1937.
13-14
Bouwjaar 1901, Weyer, afgevoerd 1937.
15-229, Unions
Bouwjaar 1902 (15-38), 1903 (39-89), 1904 (90-229, behalve 175, 201, 203, 205, 209, 211, 213, 215, 217, 219, 220, 221, 223, 225 en 227 uit 1905); Ungarische Waggon- und Maschinen Fabrik A.G. (15-39 en 50-154), Werkspoor (40-49 en 155-179) en Van der Zypen & Charlier (180-229). Een reeks nagenoeg identieke motorrijtuigen. Allen afgevoerd in 1935-1958, behalve sommige van de tot werkmaterieel omgebouwde voertuigen.
In 1947 werden 29, 36, 58, 70, 87, 101-103, 105 en 106 tot werkmotorwagen gedegradeerd en in 1948 volgden 35, 54, 69, 75 en 85. In 1941 werd 39 omgebouwd tot slijpwagen en in 1937 werden 40-43 omgebouwd tot pekelwagen.
In 1932 werden als proef 161 en 162 met hangende tussenbak tot gelede wagen omgebouwd. In 1934 volgde de tweeling 177 en 178 met een langere tussenbak. 161/162 werd afgevoerd in 1950, 177/178 in 1951.
230-235, Glijers
Bouwjaar 1908, Werkspoor, 233-235 in 1941 afgevoerd, de rest in 1947 omgebouwd tot werkwagen.
236-300/1236-1300, Lage AEG-ers
Bouwjaar 1913, Werkspoor. In 1956 werden 236, 238, 245, 246, 248, 250, 251, 252, 263, 265, 268, 270, 272, 273, 276-278, 281, 287-289, 292, 295, 297 en 298 1000 hoger genummerd, de rest was toen al afgevoerd. Die nieuwe reeks 1236-1300 is merendeels in 1959 en 1960 afgevoerd. 1236 werd in 1967 afgevoerd en toegevoegd aan het museumbestand.
301-320, Stoeltjeswagens
Bouwjaar 1914, ombouw uit bijwagens 301-320, afgevoerd voor 1957, met uitzondering van 311 en 319 die in 1953 resp. 1956 waren omgebouwd tot slijpwagen.
321-355, Schuckerts
Bouwjaar 1918, Werkspoor, nagenoeg gelijk aan 236-300. 322, 238-330, 334-336, 339-340, 343-348 en 354 zijn in de periode 1956-1959 verbouwd tot pekelwagen. 321 en 341 werden in 1950 werkwagen. De rest is afgevoerd in de periode 1956-1959.
356-390, Hoge AEG-ers
Bouwjaar 1919, Werkspoor, ook nagenoeg gelijk aan 236-300. Afgevoerd in de periode 1956-1959.
391-395, Bergmann-wagens
Bouwjaar 1922, Linke Hoffmann. In 1950 werd 393 omgebouwd tot eenrichtingswagen met vouwdeuren. De hele serie werd in 1954 afgevoerd.
396-445/1396-1445, Blauwe wagens
Bouwjaar 1929 (396-425) en 1930 (426-445), Werkspoor. In 1953 werd 418 omgebouwd tot eenrichtingswagen met vouwdeuren, waarna in 1954 en 1958 resp. 421 en 406 volgden. Die drie zijn in 1961/1962 afgevoerd. In 1967 werden 399, 404, 411, 415, 424, 428-429, 434 en 438 1000 hoger genummerd, de rest was toen al afgevoerd met uitzondering van 396 die in 1968 naar het museumbestand ging. De ontstane reeks 1396-1445 werd in 1968 afgevoerd.
446-475/1446-1460/861-875, Blauwe wagens
In de periode 1935-1938 omgebouwd uit bijwagens 901-930. Zie de serie 901-930 voor volgorde en jaar. Nagenoeg gelijk aan 396-445. In 1952 werd 457 omgebouwd tot eenrichtingswagen met vouwdeuren, afgevoerd in 1961. In 1967 werden 454, 455, 456, 459 en 460 1000 hoger genummerd, de rest van de deelreeks 446-460 was toen al afgevoerd. De nieuwe reeks 1446-1460 werd in 1968-1970 afgevoerd. In 1964-1966 werden 466, 471 en 472 omgebouwd tot pekelwagen. In 1968 werden 463-465, 467-470 en 473-475 400 hoger genummerd, het restant was toen al afgevoerd. De reeks 861-875 werd in 1970-1972 nominaal werkwagen, sommigen bestaan nog steeds.
476-490
In de periode 1936-1938 omgebouwd uit bijwagens 701-707,709-716. Zie die serie voor volgorde en jaar. 488 in 1947 afgevoerd, de rest in 1958.
1-12/301-312, Utrechtenaren
In 1939 overgenomen van het vervoerbedrijf te Utrecht. Utrechtse nummers waren resp. 75, 78, 71, 77, 73, 67, 69, 68, 70, 72, 76 en 74. In 1950 werd 12 omgebouwd tot eenrichtingswagen met vouwdeuren. In 1954 werd de hele reeks 1-12 300 hoger genummerd. In 1962 werd 312 afgevoerd, in 1967 kwam 301 in het museumbestand, de rest is afgevoerd in 1961.
491-550/891-950, Drie-assers
Bouwjaar 1948 (491-492) en 1950 (de rest), Werkspoor, drie-assig. In 1968 startte een ombouw waarbij de wagens vernieuwde deuren en een vergrootte lijnnummerfilmkast kregen. Tevens werd in 1968 de hele reeks 400 hoger genummerd. 491, 493, 507 en 513 hebben nog onder het oude nummer verbouwd rondgereden. Van die serie zijn 897, 900, 906, 908, 911, 912, 914, 915, 917, 918, 920, 924, 926, 928-931, 933, 936-938, 945, 947-950 voor verbouwing in de periode 1973-1978 afgevoerd, met uitzondering van 911 die werkwagen werd. Afvoer van de verbouwde exemplaren geschiedde in de periode 1978-1988. In 1988 ging het restant formeel over naar de werkwagens.
551-587/601/851-887
Bouwjaar 1957 (551-575) en 1959 (de rest), Beynes (met hulp van Schindler). Enkelgelede trams. In 1959 kreeg 551 een middenbak (C-bak) van Düwag waarna nog in hetzelfde jaar het rijtuig werd vernummerd in 601. De rest kreeg in 1972 (552-557, 560-565,567,569,571,573,576-578,580-584,586) en in 1973 ook een nieuwe C-bak van Düwag met nagenoeg gelijktijdige vernummering 300 hoger (soms kwam een tram met C-bak nog met 500 nummer in dienst, maar dat was altijd zeer kort). 601 werd in 1971 terugvernummerd in 551 waarna in 1972 vernummering in 851 volgde. Bakwisselingen hebben sporadisch plaatsgevonden, de voorbak (A-bak) bepaalt altijd het nummer. In 1975 wisselen 851 en 870 van B-bak (achter), in 1990 wisselen 870 en 873 van B+C bak. In 1989 werd de B-bak van 861 en de A-bak van 885 gesloopt, 861 kreeg de B-bak van 885, de C-bak van 885 werd bewaard voor later de 886. In 1986 werd de C-bak van 886 uitgenomen, de tram werd toen tijdelijk vernummerd in 586. Die C-bak werd in de Centrale Werkplaatsen omgebouwd tot lagevloersmiddenbak en nog datzelfde jaar weer in 586 geplaatst die toen weer het nummer 886 kreeg. De bak leverde veel problemen op en tenslotte werd die bak in 1990 afgevoerd waarna 886 de C-bak van 885 kreeg.
In 1984 werd de eerste tram afgevoerd en in 1995 is de afvoer voltooid.
602-652
Bouwjaar 1959 (602-605), 1960 (606-630), 1961 (631-634) en 1963, Beynes, bijgestaan door Schindler. In 1981 werd 614 afgevoerd. In 1989 volgden de A-bak van 636 en de C-bak van 641 waarbij de 641 de C-bak van 636 kreeg. De B-bak van 636 bleef bewaard tot 1993 toen hij in 640 kwam waarvan toen de B-bak werd afgevoerd. Verder kreeg in 1993 608 de B-bak van 618, 618 de B- en C- bak van 620 en 620 de B-bak van 608 en de C-bak van 618. In 1997 werden 612 en 617 afgevoerd, in 2002 startte de definitieve afvoer.
653-724
Bouwjaar 1964 (635-669), 1966 (670-674), 1967 (675-707) en 1968, Werkspoor (Düwag voor C-bak 670-699). 689 werd in 1984 afgevoerd. In 1995 werd de B-bak uitgewisseld tussen 720 en 721. In 2002 startte definitieve afvoer.
725-779
Bouwjaar 1974 (725-747) en 1975, Linke-Hofmann-Busch. In 1991 startte afvoer. In 1989 wisselden 733 en 774 B- en C-bak. In 1991 werden niet de B- en C-bak van 742 afgevoerd maar die van 756; die bakken van 742 kwamen in 777 en de bakken van 777 kwamen in 756. Ook in 1991 werden van 749 niet de B- en C-bak gesloopt. Die bakken kwamen in de 750. De C-bak van 750 ging naar 754. Afgevoerd werden dus A-bak van 749, B-bak van 750 en C-bak van 754. In 1996 werden niet de A-bak van 747 afgevoerd, maar die van 735, 735 kreeg de A-bak van 747. In 1998 werden de B- en C-bak van 737 afgevoerd, 737 kreeg die van 748. In 1999 wisselden 739 en 775 van B-bak en in 2000 deden 725 en 774 hetzelfde, waarbij 725 werd afgevoerd.
780-816, Blokkendozen
Bouwjaar 1979 (780-799), 1980 (800-815) en 1981, Linke-Hoffmann-Busch. In 1983 wisselden 783 en 784 van B- en C-bak en in 2002 werd hetzelfde gedaan tussen 785 en 804.
817-841
Bouwjaar 1990 (817) en 1991, La Brugeoise-Nivelles. In 2000 wisselden 817 en 834 van B-bak.
901-920, Tweerichtingtrams
Bouwjaar 1989 (901, 903 en 906) en 1990, La Brugeoise-Nivelles. In 2001 wisselde de A-bak van 902 met de B-bak van 917. Dit leverde wat problemen, mede omdat de A-bak de pantograaf heeft.
997-999, Tweerichtingtrams
Bouwjaar 1986, Düwag/Waggon-Union. In 1999 gehuurd van Duisburg, de nummers aldaar waren 1003-1001. In 2002 geretourneerd.
2001-2151, Combino's
Bouwjaar 2001 (2001), 2002 (2002-2048 en 2051-2053), rest in aflevering, Siemens.
2201-2204, Combino's, Tweerichtingtrams
Bouwjaar 2002, Siemens.

Aanhangrijtuigen

401-420/301-320
Bouwjaar 1910 (401-406) en 1911, Werkspoor. In 1913 vernummerd in 301-320 ter voorbereiding van de ombouw tot motorwagen die in 1914 onder dat nummer plaats vond, behalve 315 die al in 1913 werd omgebouwd.
421-452/639-670
Bouwjaar 1911 (421-430) en 1912 (431-452), Werkspoor. Nog voor 1919 vernummerd in 639-670. 651, 654, 656 en 657 gingen in 1941 naar de GETA onder nummers 105, 104, 106 en 102 en in 1940 gingen 662-667 naar de NZH onder nummer B 31-36. De rest is afgevoerd voor 1959.
453-470/601-618
Bouwjaar 1912 (453-460) en 1913, Allan. Nog voor 1919 vernummerd in 601-618. In 1947 afgevoerd.
(471-520)/471-500,401-420/671-700,619-638
Bouwjaar 1913, Ürdingen. Nog voor aflevering werden 501-520 vernummerd in 401-420 en nog voor 1919 werd de hele reeks vernummerd in 671-700,619-638. In 1941 gingen 675, 683 en 634 naar GETA onder nummer 101, 103 en 107; in 1943 volgden 691 en 693 onder nummer 108 en 109. 698 werd in 1943 vernummerd in 622 (die toen al afgevoerd was). De reeks is verder voor 1959 afgevoerd.
521-670/501-600 ex Paardetrams
Er was een plan om een 150-tal paardetrams geschikt temaken voor gebruik met elektrische trams. Hiervoor werd de reeks 521-670 gereserveerd. Nog tijdens uitvoering werd het plan veranderd en werden de geplande 614-633 hernummerd in 501-520 en 634-670 in 564-700 waarbij de oorspronkelijk geplande 567-613 niet in uitvoering zouden komen. Althans dat is het vermoeden. De zaken zijn uitermate onduidelijk; de lange lijst geeft wat meer informatie. In ieder geval werd uiteindelijk een reeks 501-600 geschapen die in ieder geval nog voor 1949 is afgevoerd, maar vermoedelijk nooit helemaal gevuld is geweest. In ieder geval is bovengenoemde nummering consistent met de nummering en hernummering van de andere series.
In 1925 ging de 521 naar de TET, gevolgd in 1926 door de 532 en 545-547. Alleen de 532 kreeg daar meteen een ander nummer: 544. In 1944 gingen 589-593 naar de GTN onder nummer 201-205.

Aanhangrijtuigen, nieuwe nummering

501-600, zie boven bij 521-670/501-600
601-618, zie boven bij 453-470/601-618
619-638, zie boven bij (471-520)/471-500,401-420/671-700,619-638
639-670, zie boven bij 421-452/639-670
671-700, zie boven bij (471-520)/471-500,401-420/671-700,619-638
701-840, Grootbordeswagens
Bouwjaar 1914 (701-740), 1917 (741-790) en 1918, Werkspoor. In 1936 werd een vijftiental omgebouwd tot motorwagen, en wel als volgt: 1936: 701=476, 1937: 702=477, 703=478, 704=479, 706=480, 705=481, 1938: 716=482, 707=483, 709=484, 715=485, 711=486, 712=487, 714=488, 710=489 en 713=490. Tevens werd 708 in 716 vernummerd om een aaneengesloten reeks te krijgen.
in 1952, 1953, 1954 en 1958 werden resp. 737, 760, 724 en 758 verbouwd met vouwdeuren om dienst te doen achter de betreffende motorrijtuigen uit de reeks 396-475. Deze vier werden in 1961 afgevoerd. In 1967 werd 721 vernummerd in 776 (vanwege de voortgang bij levering van gelede trams, de rest uit dat nummergebied was al afgevoerd). In 1968 werden de (toen overblijvende) voertuigen 776, 777, 731, 759, 757, 781, 792, 821, 814 en 735 vernummerd in de reeks 876-885. Die zijn allemaal in 1969-1972 afgevoerd, met uitzondering van 876 die weer terugvernummerd werd in 721 en formeel werkwagen werd.
841-880, Grootbordeswagens
Bouwjaar 1921, HAWA. Vrijwel identiek aan bovenstaande serie. Afgevoerd tot uiterlijk 1960.
881-900, Kleine middeninstappers
Bouwjaar 1921, Linke Hoffman, afgevoerd in 1957.
901-930, Blauwe wagens
Bouwjaar 1929 (901-920) en 1930, Beynes. In 1935-1938 omgebouwd in motorrijtuigen als volgt: 1935: 904=449, 1936: 901=446, 920=447, 928=448, 924=450, 902=451, 925=452, 922=453, 917=454, 908=456, 918=474 (in 1937 vernummerd in 460), 921=475, 1937: 905=455, 903=457, 929=458, 910=459, 930=461, 913=462, 926=463, 912=464, 911=465, 906=466, 919=467, 915=468, 914=469, 916=470, 907=471, 927=472, 1938: 923=473 en 909=474.
931-950, Grote middeninstappers
Bouwjaar 1930, Allan, afgevoerd voor 1958.
951-1000, Drie-assers
Bouwjaar 1948 (951-952) en 1950, Werkspoor, drie-assig. In de periode 1968-1973 werden de volgende rijtuigen omgebouwd analoog aan de bijgehorende motorrijtuigen: 951, 958, 959, 961, 962, 964-968, 970-973, 975-977, 979, 983-985, 988-990, 994, 996, 998 en 999, de rest werd voor 1980 afgevoerd. Sinds 1980 werden ook omgebouwde rijtuigen afgevoerd, in 1988 werd het restant formeel werkwagen.