Zie ook de lange beschrijving.
GTA - Gemeentetram Amsterdam
GVBA - Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam
Motorrijtuigen
- 1-5
- Bouwjaar 1900, Werkspoor, afgevoerd 1937.
- 6-9
- Bouwjaar 1900, Werkspoor, 1935 verbouwd tot
pekelwagen.
- 10
- Bouwjaar 1900, Werkspoor, afgevoerd 1937.
- 11-12
- Bouwjaar 1900, Werkspoor, afgevoerd 1937.
- 13-14
- Bouwjaar 1901, Weyer, afgevoerd 1937.
- 15-229, Unions
- Bouwjaar 1902 (15-38), 1903 (39-89), 1904 (90-229, behalve
175, 201, 203, 205, 209, 211, 213, 215, 217, 219, 220, 221, 223,
225 en 227 uit 1905);
Ungarische Waggon- und Maschinen Fabrik A.G. (15-39 en 50-154),
Werkspoor (40-49 en 155-179) en Van der Zypen & Charlier (180-229).
Een reeks nagenoeg identieke motorrijtuigen. Allen
afgevoerd in 1935-1958,
behalve sommige van de tot werkmaterieel omgebouwde voertuigen.
In 1947 werden 29, 36, 58, 70, 87, 101-103, 105 en 106 tot
werkmotorwagen
gedegradeerd en in 1948 volgden 35, 54, 69, 75 en 85. In 1941 werd 39
omgebouwd tot slijpwagen en in 1937
werden 40-43 omgebouwd tot
pekelwagen.
In 1932 werden als proef 161 en 162 met hangende tussenbak tot gelede wagen
omgebouwd. In 1934 volgde de tweeling 177 en 178 met een langere
tussenbak. 161/162 werd afgevoerd in 1950, 177/178 in 1951.
- 230-235, Glijers
- Bouwjaar 1908, Werkspoor, 233-235 in 1941 afgevoerd, de rest in
1947 omgebouwd tot werkwagen.
- 236-300/1236-1300, Lage AEG-ers
- Bouwjaar 1913, Werkspoor.
In 1956 werden 236, 238, 245, 246, 248, 250, 251, 252, 263, 265, 268,
270, 272, 273, 276-278, 281, 287-289, 292, 295, 297 en 298 1000
hoger genummerd, de rest was toen al afgevoerd.
Die nieuwe reeks 1236-1300 is merendeels in 1959 en 1960
afgevoerd. 1236 werd in 1967
afgevoerd en toegevoegd aan het museumbestand.
- 301-320, Stoeltjeswagens
- Bouwjaar 1914, ombouw uit bijwagens 301-320,
afgevoerd voor 1957,
met uitzondering van 311 en 319 die in 1953 resp. 1956 waren omgebouwd tot
slijpwagen.
- 321-355, Schuckerts
- Bouwjaar 1918, Werkspoor, nagenoeg gelijk aan 236-300.
322, 238-330, 334-336, 339-340, 343-348 en 354 zijn in de
periode 1956-1959 verbouwd tot
pekelwagen. 321 en 341 werden
in 1950 werkwagen. De rest is
afgevoerd in de periode 1956-1959.
- 356-390, Hoge AEG-ers
- Bouwjaar 1919, Werkspoor, ook nagenoeg gelijk aan 236-300.
Afgevoerd in de periode 1956-1959.
- 391-395, Bergmann-wagens
- Bouwjaar 1922, Linke Hoffmann. In 1950 werd 393 omgebouwd
tot eenrichtingswagen met vouwdeuren. De hele serie werd in
1954 afgevoerd.
- 396-445/1396-1445, Blauwe wagens
- Bouwjaar 1929 (396-425) en 1930 (426-445), Werkspoor.
In 1953 werd 418 omgebouwd tot eenrichtingswagen met vouwdeuren,
waarna in 1954 en 1958 resp. 421 en 406 volgden. Die drie zijn
in 1961/1962 afgevoerd. In 1967 werden 399, 404, 411, 415, 424,
428-429, 434 en 438 1000 hoger genummerd, de rest was toen al
afgevoerd met uitzondering van 396 die in 1968
naar het museumbestand
ging. De ontstane reeks 1396-1445 werd in 1968
afgevoerd.
- 446-475/1446-1460/861-875, Blauwe wagens
- In de periode 1935-1938 omgebouwd uit bijwagens
901-930. Zie de serie 901-930 voor volgorde en jaar.
Nagenoeg gelijk aan 396-445. In 1952 werd 457 omgebouwd tot
eenrichtingswagen met vouwdeuren, afgevoerd in 1961.
In 1967 werden 454, 455, 456, 459 en 460 1000 hoger genummerd,
de rest van de deelreeks 446-460 was toen al
afgevoerd. De
nieuwe reeks 1446-1460 werd in 1968-1970 afgevoerd.
In 1964-1966 werden 466, 471 en 472 omgebouwd tot
pekelwagen.
In 1968 werden 463-465, 467-470 en 473-475 400 hoger
genummerd, het restant was toen al afgevoerd.
De reeks 861-875 werd in 1970-1972 nominaal
werkwagen, sommigen
bestaan nog steeds.
- 476-490
- In de periode 1936-1938 omgebouwd uit
bijwagens 701-707,709-716.
Zie die serie voor volgorde en jaar. 488 in 1947 afgevoerd, de rest
in 1958.
- 1-12/301-312, Utrechtenaren
- In 1939 overgenomen van het vervoerbedrijf te Utrecht.
Utrechtse nummers waren resp. 75, 78, 71, 77,
73, 67, 69, 68, 70, 72, 76 en 74.
In 1950 werd 12 omgebouwd tot eenrichtingswagen
met vouwdeuren. In 1954 werd de hele reeks 1-12 300 hoger genummerd.
In 1962 werd 312 afgevoerd, in 1967 kwam 301 in het museumbestand,
de rest is afgevoerd in 1961.
- 491-550/891-950, Drie-assers
- Bouwjaar 1948 (491-492) en 1950 (de rest), Werkspoor, drie-assig.
In 1968 startte een ombouw waarbij de wagens
vernieuwde deuren en een vergrootte lijnnummerfilmkast kregen. Tevens werd
in 1968 de
hele reeks 400 hoger genummerd. 491, 493, 507 en 513 hebben nog
onder het oude nummer verbouwd rondgereden. Van die serie zijn
897, 900, 906, 908, 911, 912, 914, 915, 917, 918, 920, 924, 926, 928-931,
933, 936-938, 945, 947-950 voor verbouwing in de periode
1973-1978 afgevoerd, met uitzondering van 911
die werkwagen werd.
Afvoer van de verbouwde exemplaren geschiedde in
de periode 1978-1988. In 1988 ging het restant formeel over naar de
werkwagens.
- 551-587/601/851-887
- Bouwjaar 1957 (551-575) en 1959 (de rest), Beynes (met hulp
van Schindler). Enkelgelede trams. In 1959 kreeg 551 een
middenbak (C-bak) van Düwag waarna nog in hetzelfde jaar het
rijtuig werd vernummerd in 601. De rest kreeg in 1972 (552-557,
560-565,567,569,571,573,576-578,580-584,586) en in 1973 ook
een nieuwe C-bak van Düwag met nagenoeg gelijktijdige vernummering
300 hoger (soms kwam een tram met C-bak nog met 500 nummer in
dienst, maar dat was altijd zeer kort). 601 werd in 1971 terugvernummerd
in 551 waarna in 1972 vernummering in 851 volgde.
Bakwisselingen hebben sporadisch plaatsgevonden, de voorbak (A-bak)
bepaalt altijd het nummer. In 1975 wisselen 851 en 870 van B-bak (achter),
in 1990 wisselen 870 en 873 van B+C bak. In 1989 werd de B-bak van 861
en de A-bak van 885 gesloopt, 861 kreeg de B-bak van 885, de C-bak van
885 werd bewaard voor later de 886. In 1986 werd de C-bak van 886
uitgenomen, de tram werd toen tijdelijk vernummerd in 586. Die C-bak
werd in de Centrale Werkplaatsen omgebouwd tot lagevloersmiddenbak en
nog datzelfde jaar weer in 586 geplaatst die toen weer het nummer 886
kreeg. De bak leverde veel problemen op en tenslotte werd die bak in
1990 afgevoerd waarna 886 de C-bak van 885 kreeg.
In 1984 werd de eerste tram afgevoerd en in 1995 is de
afvoer voltooid.
- 602-652
- Bouwjaar 1959 (602-605), 1960 (606-630), 1961 (631-634) en 1963, Beynes,
bijgestaan door Schindler. In 1981 werd 614
afgevoerd.
In 1989 volgden de A-bak van 636 en de C-bak van 641 waarbij de 641 de C-bak
van 636 kreeg. De B-bak van 636 bleef bewaard tot 1993 toen hij in 640
kwam waarvan toen de B-bak werd afgevoerd.
Verder kreeg in 1993 608 de B-bak van 618, 618 de B- en C- bak van 620 en
620 de B-bak van 608 en de C-bak van 618.
In 1997 werden 612 en 617 afgevoerd, in 2002 startte de definitieve
afvoer.
- 653-724
- Bouwjaar 1964 (635-669), 1966 (670-674), 1967 (675-707) en 1968,
Werkspoor (Düwag voor C-bak 670-699).
689 werd in 1984 afgevoerd.
In 1995 werd de B-bak uitgewisseld tussen 720 en 721. In 2002
startte definitieve
afvoer.
- 725-779
- Bouwjaar 1974 (725-747) en 1975, Linke-Hofmann-Busch.
In 1991 startte afvoer.
In 1989 wisselden 733 en 774 B- en C-bak. In 1991 werden niet de
B- en C-bak van 742 afgevoerd maar die van 756; die bakken van 742
kwamen in 777 en de bakken van 777 kwamen in 756.
Ook in 1991 werden van 749 niet de B- en C-bak gesloopt. Die bakken
kwamen in de 750. De C-bak van 750 ging naar 754. Afgevoerd werden
dus A-bak van 749, B-bak van 750 en C-bak van 754.
In 1996 werden niet de A-bak van 747 afgevoerd, maar die van 735,
735 kreeg de A-bak van 747.
In 1998 werden de B- en C-bak van 737 afgevoerd, 737 kreeg die van 748.
In 1999 wisselden 739 en 775 van B-bak en in 2000 deden 725 en 774
hetzelfde, waarbij 725 werd afgevoerd.
- 780-816, Blokkendozen
- Bouwjaar 1979 (780-799), 1980 (800-815) en 1981, Linke-Hoffmann-Busch.
In 1983 wisselden 783 en 784 van B- en C-bak en in 2002 werd hetzelfde
gedaan tussen 785 en 804.
- 817-841
- Bouwjaar 1990 (817) en 1991, La Brugeoise-Nivelles.
In 2000 wisselden 817 en 834 van B-bak.
- 901-920, Tweerichtingtrams
- Bouwjaar 1989 (901, 903 en 906) en 1990, La Brugeoise-Nivelles.
In 2001 wisselde de A-bak van 902 met de B-bak van 917. Dit
leverde wat problemen, mede omdat de A-bak de pantograaf heeft.
- 997-999, Tweerichtingtrams
- Bouwjaar 1986, Düwag/Waggon-Union.
In 1999 gehuurd van Duisburg, de nummers aldaar waren 1003-1001.
In 2002 geretourneerd.
- 2001-2151, Combino's
- Bouwjaar 2001 (2001), 2002 (2002-2048 en 2051-2053), rest in aflevering,
Siemens.
- 2201-2204, Combino's, Tweerichtingtrams
- Bouwjaar 2002, Siemens.
Aanhangrijtuigen
- 401-420/301-320
- Bouwjaar 1910 (401-406) en 1911, Werkspoor. In 1913 vernummerd in
301-320 ter voorbereiding van de ombouw tot motorwagen
die in 1914 onder
dat nummer plaats vond, behalve 315 die al in 1913 werd omgebouwd.
- 421-452/639-670
- Bouwjaar 1911 (421-430) en 1912 (431-452), Werkspoor. Nog voor 1919
vernummerd in 639-670. 651, 654, 656 en 657 gingen in 1941
naar de
GETA onder nummers 105, 104, 106 en 102
en in 1940 gingen 662-667
naar de
NZH onder nummer B 31-36.
De rest is afgevoerd voor 1959.
- 453-470/601-618
- Bouwjaar 1912 (453-460) en 1913, Allan. Nog voor 1919 vernummerd
in 601-618. In 1947 afgevoerd.
- (471-520)/471-500,401-420/671-700,619-638
- Bouwjaar 1913, Ürdingen. Nog voor aflevering werden 501-520 vernummerd
in 401-420 en nog voor 1919 werd de hele reeks vernummerd in 671-700,619-638.
In 1941 gingen 675, 683 en 634 naar
GETA onder nummer 101, 103 en 107;
in 1943 volgden 691 en 693 onder
nummer 108 en 109. 698 werd in 1943
vernummerd in 622 (die toen al afgevoerd was). De reeks is verder voor
1959 afgevoerd.
- 521-670/501-600 ex Paardetrams
- Er was een plan om een 150-tal paardetrams geschikt temaken voor
gebruik met elektrische trams. Hiervoor werd de reeks 521-670
gereserveerd. Nog tijdens uitvoering werd het plan veranderd en
werden de geplande 614-633 hernummerd in 501-520 en 634-670 in
564-700 waarbij de oorspronkelijk geplande 567-613 niet in uitvoering
zouden komen. Althans dat is het vermoeden. De zaken zijn uitermate
onduidelijk; de lange lijst geeft wat meer informatie. In ieder geval
werd uiteindelijk een reeks 501-600 geschapen die in ieder geval nog
voor 1949 is afgevoerd, maar vermoedelijk
nooit helemaal gevuld is geweest.
In ieder geval is bovengenoemde nummering consistent met de nummering en
hernummering van de andere series.
In 1925 ging de
521 naar de TET, gevolgd in 1926 door de
532 en 545-547.
Alleen de 532 kreeg daar meteen een ander nummer: 544. In 1944 gingen 589-593
naar de
GTN onder nummer 201-205.
Aanhangrijtuigen, nieuwe nummering
- 501-600, zie boven bij
521-670/501-600
- 601-618, zie boven bij
453-470/601-618
- 619-638, zie boven bij
(471-520)/471-500,401-420/671-700,619-638
- 639-670, zie boven bij
421-452/639-670
- 671-700, zie boven bij
(471-520)/471-500,401-420/671-700,619-638
- 701-840, Grootbordeswagens
- Bouwjaar 1914 (701-740), 1917 (741-790) en 1918, Werkspoor.
In 1936 werd een vijftiental omgebouwd tot
motorwagen, en wel als
volgt: 1936: 701=476, 1937: 702=477, 703=478, 704=479, 706=480,
705=481, 1938: 716=482, 707=483, 709=484, 715=485, 711=486, 712=487,
714=488, 710=489 en 713=490. Tevens werd 708 in 716 vernummerd om
een aaneengesloten reeks te krijgen.
in 1952, 1953, 1954 en 1958 werden resp. 737, 760, 724 en 758
verbouwd met vouwdeuren om dienst te doen achter de betreffende
motorrijtuigen uit de reeks 396-475. Deze vier werden in 1961
afgevoerd. In 1967 werd 721 vernummerd in 776
(vanwege de voortgang bij levering van gelede trams, de rest uit dat
nummergebied was al afgevoerd). In 1968 werden
de (toen overblijvende) voertuigen 776, 777, 731, 759, 757, 781, 792, 821,
814 en 735 vernummerd in de reeks 876-885. Die zijn allemaal in
1969-1972 afgevoerd, met uitzondering van
876 die weer terugvernummerd werd in 721 en formeel
werkwagen werd.
- 841-880, Grootbordeswagens
- Bouwjaar 1921, HAWA. Vrijwel identiek aan bovenstaande serie.
Afgevoerd tot uiterlijk 1960.
- 881-900, Kleine middeninstappers
- Bouwjaar 1921, Linke Hoffman, afgevoerd in 1957.
- 901-930, Blauwe wagens
- Bouwjaar 1929 (901-920) en 1930, Beynes. In 1935-1938 omgebouwd
in motorrijtuigen als volgt: 1935: 904=449, 1936:
901=446, 920=447,
928=448, 924=450, 902=451, 925=452, 922=453, 917=454, 908=456,
918=474 (in 1937 vernummerd in 460), 921=475, 1937: 905=455, 903=457,
929=458, 910=459, 930=461, 913=462, 926=463, 912=464, 911=465, 906=466,
919=467, 915=468, 914=469, 916=470, 907=471, 927=472, 1938: 923=473 en
909=474.
- 931-950, Grote middeninstappers
- Bouwjaar 1930, Allan, afgevoerd voor 1958.
- 951-1000, Drie-assers
- Bouwjaar 1948 (951-952) en 1950, Werkspoor, drie-assig.
In de periode 1968-1973 werden de volgende rijtuigen
omgebouwd analoog
aan de bijgehorende motorrijtuigen: 951, 958, 959, 961, 962, 964-968,
970-973, 975-977, 979, 983-985, 988-990, 994, 996, 998 en 999,
de rest werd voor 1980 afgevoerd. Sinds 1980
werden ook omgebouwde rijtuigen afgevoerd, in
1988 werd het restant formeel
werkwagen.