Zie ook de lange beschrijving.

Deze file bevat de lokomotieven van de tramweg bedrijven, in het begin de diesel lokomotieven, verderop de elektrische lokomotieven. Verder ook het werkmaterieel van die bedrijven, zowel diesel als elektrisch.


Diesel lokomotieven


GVBA - Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam

1-2/1001-1002
Bouwjaar 1979 (1) en 1980, Gmeinder, in 1982 omgenummerd.
H 1
Bouwjaar 1994, Allrad.

GSTM - Geldersche Stoomtramweg-Maatschappij

GTM - N.V. Geldersche Tramweg-Maatschappij

GTW - Geldersche Tramwegen

24-25
Bouwjaar 1925, Orenstein en Koppel, afgevoerd in 1936.
Namen: H.H.ERDBRINK en G.A.V.EVERDINGEN.

MVTS - Eerste Nederlandsche Motor Tram: Venlo-Tegelen-Steyl

I-II
Bouwjaar 1910, Deutz, afgevoerd in 1918.
III
Bouwjaar 1911, Deutz, afgevoerd in 1918.

NTM - Nederlandsche Tramweg-Maatschappij

101
Bouwjaar 1935, Du Croo & Brauns, afgevoerd in 1942.

OSM - Ooster Stoomtram-Maatschappij

51
Bouwjaar 1916, Werkspoor, in 1921 omgebouwd tot elektrische lokomotief 50.

RET - Rotterdamsche Electrische Tram

1001-1002/MD 6001-6002
Bouwjaar 1967, Gmeinder, in 1968 vernummerd in MD 6001-6002.
MD 6101-6102
Bouwjaar 1973, Gmeinder.

RTM - Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij

1651-1652
Bouwjaar 1951, Spoorijzer, afgevoerd in 1957 en 1972.
Namen: Steenbergen en Puttershoek.

Diesel werkmaterieel


HTM - Haagsche Tramweg-Maatschappij

GBHTM - N.V. Gemengd Bedrijf "Haagsche Tramweg Maatschappij" (H.T.M.)

HTM 3/H 41
Bouwjaar 1923, Nordwaggon, in 1959 verbouwd en vernummerd in H 41.
W&G 12
Ex RET 2409, 1933, vanaf 1938 slechts aanhanger.

RET - Rotterdamsche Electrische Tram

2408-2409
Ombouw uit motortrams 507 en 506, in 1933, 2409 naar HTM onder nummer W&G 12, 2408 in 1949 afgevoerd.

Elektrische lokomotieven


ENET - Eerste Nederlandsche Electrische Tram-Maatschappij

200
Bouwjaar 1900, Beynes, in 1906 naar ESM onder hetzelfde nummer.

ESM - Electrische Spoorweg Maatschappij

200
Ex ENET 200, 1906, in 1924 naar NZH onder nummer A 1052.
201
Bouwjaar 1916, Wp ESM, in 1924 naar NZH onder nummer A 1051.

GETA - Gemeente Electrische Tram Arnhem

39-50
Bouwjaar 1921, SSW, lokomotieven t.b.v. zandtransport, in 1926 allen afgevoerd behalve 50 die in 1940 werd afgevoerd.

HTM - Haagsche Tramweg-Maatschappij

GBHTM - N.V. Gemengd Bedrijf "Haagsche Tramweg Maatschappij" (H.T.M.)

2310-2311/H 51-52
Bouwjaar 1927, Siegener Eisenbahnbedarf, in 1960 en 1961 vernummerd, in 1974 afgevoerd.

NBM - Nederlandsche Buurspoorweg-Maatschappij

49
Ex stoomlok 5, 1928, afgevoerd in 1949.
50
Ex OSM 50, 1927, afgevoerd in 1936.
50
Ex stoomlok 15, 1936, afgevoerd in 1949.

NZH - Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij

NZH - Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer Maatschappij N.V.

Smalspoor

A 1051
Ex ESM 201, 1924, afgevoerd in 1957.
A 1052
Ex ESM 200, 1924, afgevoerd in 1949.

Normaalspoor

A 1001-1004
Bouwjaar 1923 (A 1001-1003) en 1925, Beynes, 1003 in 1959 afgevoerd, 1004 in 1960, de rest in 1961.

OSM - Ooster Stoomtram-Maatschappij

50
Ex diesellok 51, 1925, in 1927 naar NBM onder hetzelfde nummer,

Elektrisch werkmaterieel


GETA - Gemeente Electrische Tram Arnhem

14
Ex 14, 1925, in 1944 afgevoerd.
35/36
Bouwjaar 1922, VIW, slijpwagen, in 1925 omgebouwd tot railreinigingswagen onder het nummer 36, afgevoerd in 1944.

GTA - Gemeentetram Amsterdam

GVBA - Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam

Eerste nummering

M 5
Ombouw in 1974 uit 911, werkwagen, in 1982 omgenummerd in H 15.
P 1-4
Ombouw 1935 uit 6-9, pekelwagens, afgevoerd in 1958.
P 5-8/P 1
Ombouw 1937 uit 40-43, pekelwagens. Afgevoerd in 1958, behalve P 7, die werd vernummerd in P 1 en afgevoerd in 1962.
P 9-11
Ombouw 1949 (P 9) en 1950 uit W 10, 12 en 15, pekelwagens. In 1958 vernummerd in P 2-4, afgevoerd in 1959.
P 1-17
Ombouw 1956 (P 12-17), 1958 (P 5-11), 1959 (P 2-4) en 1962 uit (in volgorde P 12-17,5-11,2-4,1) 340, 322, 328, 354, 339, 330, 335, 344, 345, 348, 335, 346, 329, 343, 347, 336 en 341. Pekelwagens. P 1-4 zijn in 1978 (P 1) en 1979 verbouwd. In 1982 vernummerd in H 31-47.
P 18-20
Ombouw resp 1964, 1965 en 1966 uit 472, 471 en 466, pekelwagens. In 1982 vernummerd in H 48-50.
R 1-4
Bouwjaar 1906, Werkspoor, rangeer motorwagens, afgevoerd in 1950-1956.
R 5-6
Bouwjaar 1908, Werkspoor, rangeer motorwagens, afgevoerd in 1950-1956.
321,341/R 1
In 1950 uit 321 en 341, rangeer motorwagens, in 1962 341 verbouwd in P 1, 321 vernummerd in R 1. In 1982 R 1 vernummerd in H 1.
Rr 1
Bouwjaar 1910, VIW, railreinigingswagen, afgevoerd in 1958.
Rr 2
Bouwjaar 1914, VIW, railreinigingswagen, afgevoerd in 1964.
Rr 3
Bouwjaar 1958, Schörling, in 1982 vernummerd in H 56.
SL 1
Ombouw 1941 uit 39, slijpwagen, afgevoerd in 1958.
SL 2-3
Ombouw 1953 (SL 2) en 1956 uit 311 en 319. SL 3 afgevoerd in 1978, SL 2 vernummerd in 1982 in H 52.
SL 4-5
Ombouw 1976 (SL 4) en 1981 uit H 15 en H 13, in 1982 omgenummerd in H 54-55. (SL 5 heeft zijn oorspronkelijke nummer nooit gedragen.)
Sv 1-2
Bouwjaar 1931, Chicago, sneeuwvegers, afgevoerd in 1991.
W 1-15
In 1947 (W 1, 3, 5, 7-8, 10, 12-15) en 1948 uit 29, 35-36, 54, 58, 69-70, 75, 85, 87, 101-103 en 105-106, werkwagens. W 2, 4 en 11 hebben dit nummer nooit gedragen. In 1949 werd W 10 en in 1950 W 12 en 15 omgebouwd tot P 9-11. Rest afgevoerd in 1948 (W 2, 4 en 11) en 1950.
W 16-18
In 1947 uit 230-232, werkwagens, afgevoerd in 1950.

Tweede nummering

H 1
Sinds 1982 het nummer van werkwagen R 1, afgevoerd in 1991.
H 15/H 2
Sinds 1982 het nummer van werkwagen M 5, in 1982 omgenummerd in H 2, afgevoerd in 1993.
H 3-5,7-10,13-15
Sinds 1970-1972 de formele nummers van 863-865, 867-870 en 813-815, werkwagens. Zij hebben lang niet altijd die nummers gedragen, H 3 en H 9 droegen eerst de nummers 863 en 869, H 4 heeft nooit anders dan nummer 464 gedragen, H 7-8 en H 13-14 droegen later de nummers 467-468 en 473-474. In 1976 en 1982 werden H 15 en H 13 omgebouwd in SL 4-5. Afvoer begon in 1975, sommige naar het museumbestand.
H 5
Import 1991, rangeerwagen, afgevoerd in 1993.
H 16
Sinds 1972 formeel het nummer van de (terugvernummerde) 721, heeft dit nummer nooit echt gedragen, afgevoerd in 1993.
H 31-47
Sinds 1982 de nummers van pekelwagens P 1-17, afvoer begon in 1987, over zijn nog H 35-36.
H 48-50
Sinds 1982 de nummers van pekelwagens P 18-20, in 1991 werd H 48 afgevoerd, de rest in 1993.
H 52
Sinds 1982 het nummer van slijpwagen SL 2, afgevoerd in 1985.
H 54-55
Sinds 1982 de nummers van slijpwagens SL 4-5.
H 56
Sinds 1982 het nummer van railreinigingswagen Rr 3, afgevoerd in 1989.
H 60-65
Sinds 1988 de formele nummers van 891, 892, 496, 503, 909 en 922, hoewel ze dit nummer nooit gedragen hebben, en 909 eigenlijk al niet meer in het bezit was, 922 afgevoerd in 1991, de rest in 1993.
H 66-70
Sinds 1988 de formele nummers van 958, 961, 965, 968 en 972, hoewel ze dit nummer nooit gedragen hebben, 968 afgevoerd 1991, de rest in 1993.

GTG - Gemeentetram Groningen

49
Bouwjaar 1924, Schörling, railreinigingswagen, afgevoerd in 1949.
7
Ex 7, 1930, in 1949 afgevoerd.
33
Motorrijtuig 33 was in de periode 1930-1943, met uizondering van een korte tijd in 1942-1943, slijpwagen.
1,3-4
Bouwjaar 1921, Allan, feitelijk niet eigendom GTG maar van het gasbedrijf, kolenwagens, 3 afgevoerd in 1950, in dat jaar 4 vernummerd in 2. Afgevoerd in 1960.
2
Ex 28, 1927, feitelijk niet eigendom van GTG maar van het gasbedrijf, tankwagen, afgevoerd in 1950.

GTN - Gemeentetram Nijmegen

-
Nummerloos, 1912, vermoedelijk NmTM werkplaats, kolenwagen, afgevoerd in 1952.

GTU - Gemeentetram Utrecht

-
Bouwjaar 1906, MAN, ongenummerd, sneeuwveger, afgevoerd in 1938.
-
Bouwjaar onbekend, vermoedelijk Ürdingen, ongenummerd, sneeuwveger, afgevoerd in 1938.
-
Bouwjaar 1908, Werkplaats GTU, sproeiwagen, ongenummerd, afgevoerd in 1938.
-
Bouwjaar 1924, Schörling, railreiniger, ongenummerd, in 1938 (nog steeds ongenummerd) naar NBM.

HTM - Haagsche Tramweg-Maatschappij

GBHTM - N.V. Gemengd Bedrijf "Haagsche Tramweg Maatschappij" (H.T.M.)

-
Bouwjaar 1909, Werkspoor, ongenummerd, sproeiwagen, afgevoerd in 1922.
1/H 21
Bouwjaar 1923, Schörling, railreinigingswagen, in 1961 vernummerd en in 1968 verbouwd. Afgevoerd in 1975.
2/H 22
Bouwjaar 1927, Schörling, railreinigingswagen, in 1964 vernummerd. In 1976 afgevoerd naar museumbestand.
HTM 1
Bouwjaar 1936, Krupp, slijpwagen, afgevoerd in 1968.
H 23
Ombouw uit 1207, 1980, slijpwagen.
H 1-10
Ombouw uit 291-299 en 290, 1962 (H 3 en H 9), 1963 (H 1-2) en 1964, verbouwd in 1970 (H 3 en H 9), 1971 (H 1-2, H 4 en H 8), 1972 (H 6) en 1976. Pekelwagens. Afgevoerd tussen 1993 en 2000.
H11-16
Ombouw uit 254, 256, 258, 260, 262 en 267, 1965. Afgevoerd in 1978 (H 11), 1980 (H 12-13) en 1976.
P 1
Ombouw uit 1302, 1989, party tram.
1315
Ombouw uit 1315, 1989, pekelwagen en tevens instruktiewagen.

NBM - Nederlandsche Buurspoorweg-Maatschappij

1
Ex OSM 1, 1927, sproeiwagen, afgevoerd in 1943.
301
Ex OSM 301, 1927, goederenwagen, afgevoerd in 1946.
-
Ex GTU railreiniger, 1938, nooit gebruikt, afgevoerd in 1949.

NCS - Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij

1
Bouwjaar 1910, Van der Zypen, sproeiwagen, in 1919 naar OSM onder hetzelfde nummer.
301
Bouwjaar 1911, Allan, goederenwagen, in 1919 naar OSM onder hetzelfde nummer.

NZH - Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij

NZH - Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer Maatschappij N.V.

Smalspoor

HY 111
Ex NZH A 40, 1949, dienstmotorwagen, in 1952 afgevoerd.
HY 112
Ex NZH A 73, 1949, lasmotorwagen, in 1956 afgevoerd.

Normaalspoor

H 301
Ex NZH A 110, 1939, dienstmotorwagen, in 1952 afgevoerd.
H 301
Ex NZH A 109, 1949, dienstmotorwagen, in 1958 afgevoerd.
H 303
Ex NZH A 508, 1958, dienstmotorwagen, in 1961 afgevoerd.

OSM - Ooster Stoomtram-Maatschappij

1
Ex NCS 1, 1919, sproeiwagen, in 1927 naar NBM onder hetzelfde nummer.
301
Ex NCS 301, 1919, goederenwagen, in 1927 naar NBM onder hetzelfde nummer.

RET - Rotterdamsche Electrische Tram

80,86
Ex motorrijtuigen, 1933, 80 afgevoerd in 1935, 86 in 1938.
92
Ex motorrijtuig, 1934, in 1937 omgebouwd tot pekelwagen.
107,119
Ex motorrijtuigen, 1935, in 1935 werd 107 zandtransportwagen, 119 afgevoerd in 1938.
127,150
Ex motorrijtuigen, 1937 (150) en 1938, afgevoerd in 1947.
154,162,168,171
Ex motorrijtuigen, 1941 (154), 1940 (162 en 171) en 1954. Afgevoerd resp. 1951, 1946, 1957 en 1951.
177,179,186,194
Ex motorrijtuigen, 1942 (186) en 1944 (177 en 179) en 1957, afgevoerd resp. 1951, 1957, 1954 en 1964.
220
Ex motorrijtuig, 1958.
2101
Ex 404, 1959, instructiewagen, afegevoerd in 1997.
2201-2202
Bouwjaar 1930, Schörling, railreinigingswagens. 2201 afgevoerd in 1971, 2202 in 1975.
2203-2204
Ex HTM 205 en 210, 1968, railreinigingswages. HTM 210 is nooit daadwerkelijk zo omgebouwd en genummerd en is in 1976 afgevoerd, 2203 volgde in 1982.
2301-2302
Bouwjaar 1933, Werkplaats RET, slijpmotorwagens, in 1964 2302 verbouwd. 2302 afgevoerd in 1982, 2301 in 1984.
2303
Ex HTM 1139, 1986, slijpmotorwagen.
2401-2402
Ex 101 en 107, 1935, zandtransportwagens, afgevoerd in 1965.
2403
Ex 92, 1937, pekelwagen, in 1952 afgevoerd.
2403
Ex 192, 1957, zandtransportwagen, afgevoerd in 1982.
2501-2519/2520
Ex 491, 493, 499, 505, 509, 514, 522, 525, 529, 535, 543, 548, 556, 565, 569, 513, 520, 530 en 545, 1970, werkwagens. In 1972 afgevoerd: 2506, 2509, 2512 en 2515 daarvoor kwamen (onder die nummers) in 1973 in de plaats: 504, 523 en 536-537. 504 en 523 hebben dat nummer nooit gedragen. Ook in later jaren is er weer veel teruggenummerd: 1977 2501 (491), 2502 (493), 2514 (565), 2517 (520) en 2518 (530), in 1978 volgde vernummering van 520 in 2520, daarna in 1980 terugnummering 2515 (537), in 1981 2513 (556), in 1983 2505 (509) en 2508 (525), in 1986 2510 (535), in 1989 2520 (520) en in 1995 2512 (536). Omgenummerde exemplaren kwamen in 1995 (?) in het museumbestand. In 1975 werd 2516 verbouwd tot zoutmotorwagen. In 1975 werd 2519 afgevoerd. In 1979-1980 werden 2501 (491), 2502 (493), 2503 en 2511 omgebouwd tot zoutmotorwagens. In 1982 startte afvoer van de rest.
2601-2605
Ex werkwagens 2516, 2501-2503 en 2511, 1975 (2601), 1979 (2602-2603) en 1980, zoutmotorwagen. In 2001 werden 2601 en 2604 afgevoerd.