Zie ook de lange beschrijving.

Deze pagina beschrijft gasrijtuigen, stoomrijtuigen, accurijtuigen en benzine- en dieselrijtuigen.


Gasrijtuigen


MtT - Maastrichtse Tram

1-3
Bouwjaar 1896, onbekend, mogelijk Beynes, afgevoerd in 1902.

WSM - Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij

1-2
Bouwjaar 1898, onbekend, mogelijk ENGM, afgevoerd in 1899.

Stoomrijtuigen


GS - Gooische Stoomtram

1
Bouwjaar 1908, Wumag, in 1924 omgebouwd tot benzinerijtuig 1.

NCS - Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij

1
Bouwjaar 1903, Hohenzollern/Herbrand, in 1906 omgebouwd tot stoomlokomotief 6.

Accurijtuigen


HTM - Haagsche Tramweg-Maatschappij

AB 1-8
Bouwjaar 1890, Métallurgique, afgevoerd in 1905.
AB 1-16
Bouwjaar 1892, Dyle & Bacalan, afgevoerd in 1905.

Benzine- en dieselrijtuigen


ABT - Stoomtramweg-Maatschappij Antwerpen-Bergen op Zoom-Tholen

-
Ombouw 1927 uit stoomtramrijtuig, nummerloos, afgevoerd in 1930.

ApTM - Apeldoornsche Tramweg-Maatschappij

GTAp - Gemeentetram Apeldoorn

1-2
Ex ML 1-2, 1917, in 1923 naar de TMDG onder nummers 20-21.

GrT - Groenlosche Tram

-
Ombouw 1915 uit paardetram rijtuigen van de RETM, nummerloos, afgevoerd in 1916.
-
Ombouw 1916 uit paardetram rijtuigen van de RETM, nummerloos, afgevoerd in 1920.

GS - Gooische Stoomtram

GoTM - Naamloze Vennotschap Gooische Tramweg-Maatschappij

1
Ex stoomtram 1, 1924, afgevoerd in 1939.
2-9
Bouwjaar 1925, Werkspoor (2, 4, 6 en 8) en Beynes. In 1939 4-6, 8 en 9 naar de NTM onder de nummers M 8, 12, 9, 11 en 10. In 1947 7 (na afvoer) naar de NTM onder nummer M 11. De rest is in 1939 afgevoerd.
10-19
Bouwjaar 1929, Norddeutsche Wagonfabrik. In 1940 formeel naar de NS hoewel daar nooit in gebruik geweest, 13 in 1947 alsnog naar de NTM onder nummer M 13.

GSTM - Geldersche Stoomtramweg-Maatschappij

GTM - N.V. Geldersche Tramweg-Maatschappij

GTW - Geldersche Tramwegen

10
Ex ZSM 10 via DWK, 1923, in 1936 afgevoerd.
11-12/101-102
Bouwjaar 1926, DWK, in 1926 vernummerd in 101-102, in 1935 afgevoerd.
103-106
Bouwjaar 1926, DWK, in 1935 afgevoerd.

GWSM - Geldersch-Westfaalsche Stoomtram-Maatschappij

1-2/401-402
Bouwjaar 1921, DWK, in 1923 vernummerd in 401-402, in 1933 afgevoerd.
404-405
Ex TMDG 20-21, 1924, in 1933 afgevoerd.
406
Bouwjaar 1926, Pennock/GWSM, in 1933 afgevoerd.

LTM - Limburgsche Tramweg-Maatschappij

1
Bouwjaar 1921, DWK, in 1923 omgeruild bij DWK voor 903.
901
Bouwjaar 1923, AEG, in 1923 terug naar fabriek.
902
Bouwjaar 1923, DWK, in 1923 terug naar fabriek.
903
Bouwjaar 1923, DWK, in 1939 afgevoerd.

MBS - Maas-Buurtspoorweg

D I-V
Bouwjaar 1934 (D I), 1935 (D II), 1936 (D III), 1937 (D IV) en 1939, ombouw uit stoomtram aanhangrijtuig. In 1946 naar de RTM onder de nummers M 65-69.

ML - Maatschappij voor Luchtvaart

1-2
Import 1911, in 1917 naar de ApTM onder dezelfde nummers.

MVTS - Eerste Nederlandsche Motor Tram: Venlo-Tegelen-Steyl

I-II
Bouwjaar 1910, Deutz, in 1918 afgevoerd.
III
Bouwjaar 1911, Deutz, in 1918 afgevoerd.

NTM - Nederlandsche Tramweg-Maatschappij

M 1-7
Bouwjaar 1925, Werkspoor, afgevoerd in 1945-1948.
M 8-12
Ex GS 4, 6, 9, 8 en 5, 1939, afgevoerd in 1945-1948.
M 11
Ex GS 7, 1947 (na afvoer bij GS), afgevoerd in 1948.
M 13
Ex GS 13, 1947 (via NS), afgevoerd in 1948.

OSM - Ooster Stoomtram-Maatschappij

1-18
Bouwjaar 1910 (1-3), 1911 (4-13) en 1912, Werkspoor. In 1923 werden 1-4, 8-9, 11, 13-16 en 18 omgebouwd tot elektrische trams 51-53, 59, 54-57, 60-62 en 58. De rest werd toen afgevoerd.

RETM - Rotterdamsche Electrische Tramweg-Maatschappij

RET - Rotterdamsche Electrische Tram

501/502, geleed
Bouwjaar 1924, Wp-RETM, een kortgekoppeld geleed stel, afgevoerd in 1929.
503-505
Ombouw 1924 uit paardetram, afgevoerd in 1929.
506-507
Ombouw 1925 uit paardetram, in 1930 werkwagens 2409 en 2408.

RTM - Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij

Eerste en tweede nummering

315-317/M 61-63
Bouwjaar 1924, HAWA. In 1946 vernummerd in M 61-63. M 61 werd nog voordat hij dat nummer droeg omgebouwd in MABD 1804, 1953. M 62 werd in 1950 omgebouwd tot MABD 1502, M 63 in 1953 tot MABD 1803.
318/M 64
Bouwjaar 1925, Linke Hoffmann, in 1946 vernummerd in M 64, in 1951 omgebouwd tot MABD 1701.
M 65-69
Ex MBS D I-V, 1946. In 1947 wisselden M 67 en M 68 van nummer terwijl M 67 dat nummer nog niet had gedragen. In 1951 werd M 69 omgebouwd tot M 1805 gevolgd in 1953 door M 68 tot M 1806. Tenslotte werd in 1962 M 66 omgebowud tot MBD 1700. M 65 rest afgevoerd in 1962 en M 67 in 1966.
M 70-74
Ex ZVTM ME 15-19, 1948. M 71 kwam (als enige) in 1949 en werd nog voordat hij dat nummer had gedragen, omgebouwd tot MABD 1602. De rest afgevoerd in 1951-1957.

Derde nummering

MABD 1602
Ombouw uit M 71, 1949, in 1966 afgevoerd.
Naam: Reiger.
MBD 1700
Ombouw uit M 66, 1962, in 1966 afgevoerd.
Naam: Sperwer (samen met 1701-1702).
EB 1701-1702
Import 1962, stuurstandrijtuigen voor MBD 1700, in 1966 afgevoerd.
MABD 1701/MABD 1801
Ombouw uit M 64, 1951, in 1953 vernummerd in MABD 1801, in 1961 afgevoerd.
Naam: Sperwer (als 1801).
MABD 1502/MABD 1802
Ombouw uit M 62, 1950, in 1950 vernummerd in MABD 1802, in 1965 afgevoerd.
Naam: Zwaluw (als 1802).
MABD 1803-1804
Ombouw uit M 63 en 61, 1953, in 1965 afgevoerd.
Namen: Kluut en Kievit.
M 1805-1806
Ombouw uit M 69 en 68 in resp. 1951 en 1953, in 1966 afgevoerd.
Namen: Meeuw en Bergeend.
M 1807
Bouwjaar 1956, Hoogeveen/RTM, in 1964 afgevoerd.
Naam: Scholekster.
MB 2001
Import 1956, in 1965 afgevoerd.
Naam: Fuut.
ARBD 2002
Import 1952, in 1962 afgevoerd.
Naam: Stern.

SOP - Stoomtramweg-Maatschappij "Oldambt-Pekela"

OP - N.V. "Oldambt-Pekela"

-
Ombouw 1932 uit stoomtramrijtuig, nummerloos, afgevoerd in 1939.

TM - Tramweg-Maatschappij "De Meijerij"

25-27
Ombouw 1923 (26), 1924 (25) en 1926 uit paardetram, 26 in 1926 afgevoerd, de rest in 1931.
50-51
Bouwjaar 1927, Renault, in 1936 afgevoerd.

TMDG - Tramweg-Maatschappij "De Graafschap"

20-21
Ex ApTM 1-2, 1923, in 1924 naar de GWSM onder de nummers 404-405.

WSM - Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij

40
Bouwjaar 1923, DWK, nog datzelfde jaar omgeruild voor de volgende.
40
Bouwjaar 1923, DWK, in 1931 afgevoerd.

ZSM - Zuider Stoomtramweg Maatschappij

10
Bouwjaar 1922, DWK, in 1923 via fabriek naar GSTM onder nummer 10.
1
Bouwjaar 1924, DWK, in 1936 afgevoerd.

ZVTM - Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij

ME 15-19
Ombouw 1938 uit stoomtramrijtuigen, in 1948-1949 naar de RTM onder de nummers M 70-74, ME 16 (M 71) ging als enige in 1949 en heeft daar het nieuwe nummer nooit daadwerkelijk gedragen.