Zie ook de lange beschrijving.
RETM - Rotterdamsche Electrische Tramweg-Maatschappij
RET - Rotterdamsche Electrische Tram
Motorrijtuigen
- 1-20
- Bouwjaar 1905, Métallurgique, afgevoerd 1931.
- 21-70
- Bouwjaar 1906, Ragheno, afgevoerd 1931.
- 71-90
- Bouwjaar 1906, Energie. In 1933 werden 80 en 86
werkwagen, rest afgevoerd in 1935.
- 91-106
- Bouwjaar 1906, Métallurgique. In 1934 werd 92
werkwagen, in 1935 werd 101
zandtransportwagen, 106 afgevoerd
in 1936, de rest in 1935.
- 107-126
- Bouwjaar 1907, Allan. In 1935 werden 107 en 119
werkwagen, rest afgevoerd in 1936.
- 127-151
- Bouwjaar 1907-1908, Allan. In 1931 werd 131 omgebouwd, in 1932
volgde de rest. In 1937 werd 150
werkwagen, in 1938 volgde 127.
Het restant werd in 1938-1941 omgebouwd tot
aanhangrijtuig met een nummer 1000 hoger.
- 152-176
- Bouwjaar 1913, Allan. In 1930-1931 omgebouwd. In 1942 werden 155,
170 en 175 omgebouwd tot
aanhangrijtuig met een nummer 1000 hoger.
154, 162, 168 en 171 werden tot
werkwagen omgebouwd in resp.
1941, 1940, 1954 en 1940. In 1946 gingen 161, 164, 165, 167 en 172-176
naar de
HTM onder de nummers 177, 179, 175, 184, 180,
182, 181 en 176. Het restant werd
afgevoerd in de periode 1949-1957.
- 177-201
- Bouwjaar 1921, Allan. In 1930-1931 omgebouwd. In 1942-1943 werden
197, 198 en 201 omgebouwd tot
aanhangrijtuig met een nummer 1000 hoger.
In 1942 (186), 1944(177 en 179) en 1957 werden 177, 179, 186 en 194
werkwagen. 192 werd tot
zandtransportwagen omgebouwd in 1957.
1942 en 1957. In 1946 gingen 187-189, 193, 196 en 200 naar de
HTM onder
de nummers 183, 171, 178, 173, 172 en 174. Het restant werd
afgevoerd in de periode 1949-1964.
- 202-221
- Bouwjaar 1922, Allan. In 1931 omgebouwd. In 1958 werd 220
werkwagen, de rest werd
afgevoerd in de periode 1956-1964.
- 401-420
- Bouwjaar 1929, Allan. In 1943 werd 418 omgebouwd tot eenrichtingswagen
onder het nummer 306, vernummerd in 405 in 1966, afgevoerd in 1972.
404 werd in 1959 instructiewagen.
Het restant is in 1962-1965 afgevoerd.
- 421-435
- Bouwjaar 1929, Talbot. In
1962-1965 afgevoerd.
- 436-450
- Bouwjaar 1929, Werkspoor. In
1959-1965 afgevoerd.
- 451-470
- Ombouw uit aanhangrijtuigen 1001-1020
in 1931. In 1947-1965 afgevoerd.
- 471-510
- Bouwjaar 1931, Allan. In 1970 werden 491, 493, 499, 505 en 509
werkwagen, in 1973 volgde 504. In
1956-1970 afgevoerd.
- 511-550
- Bouwjaar 1931, Werkspoor. In 1943 werd 540 omgebouwd tot eenrichtingswagen
onder het nummer 305, vernummerd in 404 in 1966, afgevoerd in 1972.
In 1970 werden 513-514, 520, 522, 525, 529-530, 535, 543, 545 en 548
werkwagen, in 1973 volgden 523 en
536-537. Het restant is in
1962-1971 afgevoerd.
- 551-570
- Bouwjaar 1931, Beynes. In 1970 werden 556, 565 en 569
werkwagen. De rest in
1963-1969 afgevored.
- 301-304
- Bouwjaar 1943, Wp-RET. Opgebouwd als eenrichtingstrams uit reservedelen,
analoog aan de verbouwde 418 en 540. In 1959 werd 301 afgevoerd. De
anderen werden in 1966 vernummerd in 401-403 en in 1972 afgevoerd.
- 571-572/100-135
- Bouwjaar 1948 (571-572), 1950 (102-110) en 1951, Allan. In 1950 werden
571 en 572 vernummerd in 100-101. De serie werd in
1963-1983 afgevoerd.
- 1-15
- Bouwjaar 1956 (1-2) en 1957, Schindler. In
1982-1986 afgevoerd.
- 231-244, enkelgeleed
- Bouwjaar 1957, Schindler,
afgevoerd in 1982-1985.
- 251-274, enkelgeleed
- Bouwjaar 1965, Werkspoor (A-bak) en Düwag (B-bak). Zie bij 351-386
voor opmerkingen.
- 301-324, dubbelgeleed
- Ombouw uit 251-274, zie bij 351-386 voor opmerkingen.
- 351-386, dubbelgeleed
- Bouwjaar 1964 (351-355) en 1965, Werkspoor (A-bak) en Düwag (B- en C-bak).
Een dubbelgelede versie van 251-274. In 1967 wisselden de kop (A-bak) van 360
en 259 en in 1973 de A-bak van 360 en 262 (toen had 360 dus de A-bak van 262,
262 die van 259 en 259 die van 360).
De reeks 251-274 werd in 1975 omgebouwd tot dubbelgelede met middenbak van
Düwag, en gelijktijdig vernummerd in 301-324.
In 1979 werden de B-bak (achterbak) en C-bak van 373 en 380 omgewisseld.
In 1982 werden de nieuwere C-bakken van 301-324 gebruikt voor het
ombouwen van de reeks 601-635 tot dubbelgelede, hierbij werden van beide
series de nummers met 1000 verhoogd. Dat ging als volgt: 1982: 303=1635,
305=1614, 306=1616, 310=1613, 312=1605, 314=1604, 320=1603, 321=1602,
322=1612, 323=1615, 324=1601, 1983: 304=1609, 307=1610, 308=1611, 309=1618,
313=1624, 315=1628, 316=1633, 318=1629, 1984: 311=1626, 317=1634.
314, 320 en 321 hebben nog even enkelgeleed met hun oude nummer rondgereden.
301, 302 en 319 zijn nooit terugverbouwd tot enkelgelede. Ook werd in
1984 de C-bak van 372 gebruikt voor 1625 (waarbij 1372 werd gecreeerd)
en in 1987 de C-bak van 364 voor 1621 (het restant van 364 werd toen
afgevoerd).
In 1983 werden de A-bak van 1318 en de B-bak van 355 afgevoerd, het restant
werd gecombineerd tot een nieuwe 355.
In 1986 werden de B-bak van 1313 en de A-bak van 386 afgevoerd, hierbij
werd het restant gecombineerd tot een nieuwe 386.
Tenslotte werd ook in 1986 de A-bak van 1316 bij afvoer nog gebruikt voor
1603, waarvan de A-bak werd afgevoerd.
Serie 251-274 (301-324) is afgevoerd in 1983-1993,
afvoer van 351-386 begin in 1984, over zijn nog
368, 373 en 385.
- 601-635/1601-1635, enkelgeleed
- Bouwjaar 1968 (601-612) en 1969, Werkspoor. Al in 1969 wisselden 625 en 635
van B-bak, verder werd, als boven omschreven, een
aantal omgebouwd tot dubbelgelede met gebruikmaking van middendelen uit
andere series. 607 en 617 waren al eerder
afgevoerd. 606, 608, 620, 622,
623, 627 en 630-632 bleven enkelgeleed over; ze bestaan allemaal nog.
- 1301-1324, enkelgeleed
- Ombouw uit 301-324, zie bij 351-386 voor opmerkingen.
- 1351-1386, enkelgeleed
- Ombouw uit 351-386, zie aldaar voor opmerkingen.
- 1601-1635, dubbelgeleed
- Ombouw uit 601-635, zie aldaar voor eerdere opmerkingen. Na ombouw
vonden nog de volgende mutaties plaats. In 1985 werden B-bak en C-bak
van 1604 en 1612 omgewisseld. In hetzelfde jaar werd 1609
afgevoerd
met uitzondering van de C-bak die in de 1619 kwam. In 1986 werd de
A-bak van 1603 afgevoerd, de A-bak van de toen juist afgevoerde 1316
werd gebruikt.
-
- 701-750, enkelgeleed
- Bouwjaar 1981 (701), 1982 (702-733), 1984 (734-741) en 1985, Düwag.
- 801-850, enkelgeleed
- Bouwjaar 1984 (801-809), 1985 (810-822), 1986 (823-834), 1987 (835-846)
en 1988, Düwag.
- 651-660, enkelgeleed
- Bouwjaar 1971, Düwag. Overgenomen in 2001 van
Wenen.
In 2002 werd 656 al afgevoerd.
- 661-662, enkelgeleed
- Bouwjaar 1962, Düwag. Overgenomen in 2001 van Wenen (4626 en 4629) als
plukmaterieel. Ze hebben de (administrative) Rotterdamse nummers
nooit gedragen, in 2001 werd 661 afgevoerd en in 2002, 662.
Aanhangrijtuigen
- 201-208/291-298
- Ex paardetram, ombouw 1905, in 1920 vernummerd in 291-298,
in 1931 afgevoerd.
- 209-210/299-300
- Bouwjaar 1905, Wp-RETM, in 1920 vernummerd in 299-300, afgevoerd in
1931.
- 211-240/261-290/1261-1290
- Bouwjaar 1907, Ragheno, in 1920 vernummerd in 261-290. In 1930 werden
261, 265, 265, 267, 277, 281, 284, 285 en 287-290 omgebouwd en tegelijk
vernummerd met 1000 hoger; het restant werd in 1938 afgevoerd. De
omgebouwde rijtuigen werden tussen
1938 en 1947 afgevoerd.
- 301-350/1301-1350
- Ombouw uit paardetram voor 1908; in 1930-1931 werden 302-310, 313-316,
318, 323, 324, 326-330, 335, 337-342, 344, 348 en 350 1000 hoger genummerd,
de rest werd in 1931 afgevoerd.
De vernummerde rijtuigen werden nog voor 1936
afgevoerd.
- 351-360/1351-1360
- Bouwjaar 1911 (351-352) en 1912, Allan. Voor 1938 omgebouwd en tegelijk
1000 hoger genummerd. In
1949-1955 afgevoerd.
- 361-366/1361-1366
- Bouwjaar 1915, Weyer. Voor 1938 omgebouwd en tegelijk 1000 hoger genummerd.
In 1949-1954 afgevoerd.
- 367-406/1367-1406
- Bouwjaar 1917-1918 (367-386) en 1921, Allan. Voor 1938 omgebouwd en
tegelijk 1000 hoger genummerd. In
1943-1957 afgevoerd.
- 1001-1020
- Bouwjaar 1929, Allan (1001-1005) en Beynes. In 1931 omgebouwd tot
motorwagen serie 451-470.
- 1001-1020
- Bouwjaar 1931, Allan. 1016 in 1962 afgevoerd, de rest in 1965.
- 1021-1056
- Bouwjaar 1948 (1021-1022), 1949 (1023-1052) en 1950, Allan.
In 1969-1983 afgevoerd.
- 1127-1151
- Ombouw uit motorrijtuigen 127-201.
Alleen 1128-1151. In 1947-1950 afgevoerd.
- 1152-1176
- Ombouw uit motorrijtuigen 152-176.
Alleen 1155, 1170 en 1175. In 1949 afgevoerd.
- 1177-1201
- Ombouw uit motorrijtuigen 177-201.
Alleen 1197, 1198 en 1201. In 1949 afgevoerd.