Zie ook de lange beschrijving.

RETM - Rotterdamsche Electrische Tramweg-Maatschappij

RET - Rotterdamsche Electrische Tram

Motorrijtuigen

1-20
Bouwjaar 1905, Métallurgique, afgevoerd 1931.
21-70
Bouwjaar 1906, Ragheno, afgevoerd 1931.
71-90
Bouwjaar 1906, Energie. In 1933 werden 80 en 86 werkwagen, rest afgevoerd in 1935.
91-106
Bouwjaar 1906, Métallurgique. In 1934 werd 92 werkwagen, in 1935 werd 101 zandtransportwagen, 106 afgevoerd in 1936, de rest in 1935.
107-126
Bouwjaar 1907, Allan. In 1935 werden 107 en 119 werkwagen, rest afgevoerd in 1936.
127-151
Bouwjaar 1907-1908, Allan. In 1931 werd 131 omgebouwd, in 1932 volgde de rest. In 1937 werd 150 werkwagen, in 1938 volgde 127. Het restant werd in 1938-1941 omgebouwd tot aanhangrijtuig met een nummer 1000 hoger.
152-176
Bouwjaar 1913, Allan. In 1930-1931 omgebouwd. In 1942 werden 155, 170 en 175 omgebouwd tot aanhangrijtuig met een nummer 1000 hoger. 154, 162, 168 en 171 werden tot werkwagen omgebouwd in resp. 1941, 1940, 1954 en 1940. In 1946 gingen 161, 164, 165, 167 en 172-176 naar de HTM onder de nummers 177, 179, 175, 184, 180, 182, 181 en 176. Het restant werd afgevoerd in de periode 1949-1957.
177-201
Bouwjaar 1921, Allan. In 1930-1931 omgebouwd. In 1942-1943 werden 197, 198 en 201 omgebouwd tot aanhangrijtuig met een nummer 1000 hoger. In 1942 (186), 1944(177 en 179) en 1957 werden 177, 179, 186 en 194 werkwagen. 192 werd tot zandtransportwagen omgebouwd in 1957. 1942 en 1957. In 1946 gingen 187-189, 193, 196 en 200 naar de HTM onder de nummers 183, 171, 178, 173, 172 en 174. Het restant werd afgevoerd in de periode 1949-1964.
202-221
Bouwjaar 1922, Allan. In 1931 omgebouwd. In 1958 werd 220 werkwagen, de rest werd afgevoerd in de periode 1956-1964.
401-420
Bouwjaar 1929, Allan. In 1943 werd 418 omgebouwd tot eenrichtingswagen onder het nummer 306, vernummerd in 405 in 1966, afgevoerd in 1972. 404 werd in 1959 instructiewagen. Het restant is in 1962-1965 afgevoerd.
421-435
Bouwjaar 1929, Talbot. In 1962-1965 afgevoerd.
436-450
Bouwjaar 1929, Werkspoor. In 1959-1965 afgevoerd.
451-470
Ombouw uit aanhangrijtuigen 1001-1020 in 1931. In 1947-1965 afgevoerd.
471-510
Bouwjaar 1931, Allan. In 1970 werden 491, 493, 499, 505 en 509 werkwagen, in 1973 volgde 504. In 1956-1970 afgevoerd.
511-550
Bouwjaar 1931, Werkspoor. In 1943 werd 540 omgebouwd tot eenrichtingswagen onder het nummer 305, vernummerd in 404 in 1966, afgevoerd in 1972. In 1970 werden 513-514, 520, 522, 525, 529-530, 535, 543, 545 en 548 werkwagen, in 1973 volgden 523 en 536-537. Het restant is in 1962-1971 afgevoerd.
551-570
Bouwjaar 1931, Beynes. In 1970 werden 556, 565 en 569 werkwagen. De rest in 1963-1969 afgevored.
301-304
Bouwjaar 1943, Wp-RET. Opgebouwd als eenrichtingstrams uit reservedelen, analoog aan de verbouwde 418 en 540. In 1959 werd 301 afgevoerd. De anderen werden in 1966 vernummerd in 401-403 en in 1972 afgevoerd.
571-572/100-135
Bouwjaar 1948 (571-572), 1950 (102-110) en 1951, Allan. In 1950 werden 571 en 572 vernummerd in 100-101. De serie werd in 1963-1983 afgevoerd.
1-15
Bouwjaar 1956 (1-2) en 1957, Schindler. In 1982-1986 afgevoerd.
231-244, enkelgeleed
Bouwjaar 1957, Schindler, afgevoerd in 1982-1985.
251-274, enkelgeleed
Bouwjaar 1965, Werkspoor (A-bak) en Düwag (B-bak). Zie bij 351-386 voor opmerkingen.
301-324, dubbelgeleed
Ombouw uit 251-274, zie bij 351-386 voor opmerkingen.
351-386, dubbelgeleed
Bouwjaar 1964 (351-355) en 1965, Werkspoor (A-bak) en Düwag (B- en C-bak). Een dubbelgelede versie van 251-274. In 1967 wisselden de kop (A-bak) van 360 en 259 en in 1973 de A-bak van 360 en 262 (toen had 360 dus de A-bak van 262, 262 die van 259 en 259 die van 360). De reeks 251-274 werd in 1975 omgebouwd tot dubbelgelede met middenbak van Düwag, en gelijktijdig vernummerd in 301-324. In 1979 werden de B-bak (achterbak) en C-bak van 373 en 380 omgewisseld. In 1982 werden de nieuwere C-bakken van 301-324 gebruikt voor het ombouwen van de reeks 601-635 tot dubbelgelede, hierbij werden van beide series de nummers met 1000 verhoogd. Dat ging als volgt: 1982: 303=1635, 305=1614, 306=1616, 310=1613, 312=1605, 314=1604, 320=1603, 321=1602, 322=1612, 323=1615, 324=1601, 1983: 304=1609, 307=1610, 308=1611, 309=1618, 313=1624, 315=1628, 316=1633, 318=1629, 1984: 311=1626, 317=1634. 314, 320 en 321 hebben nog even enkelgeleed met hun oude nummer rondgereden. 301, 302 en 319 zijn nooit terugverbouwd tot enkelgelede. Ook werd in 1984 de C-bak van 372 gebruikt voor 1625 (waarbij 1372 werd gecreeerd) en in 1987 de C-bak van 364 voor 1621 (het restant van 364 werd toen afgevoerd). In 1983 werden de A-bak van 1318 en de B-bak van 355 afgevoerd, het restant werd gecombineerd tot een nieuwe 355. In 1986 werden de B-bak van 1313 en de A-bak van 386 afgevoerd, hierbij werd het restant gecombineerd tot een nieuwe 386. Tenslotte werd ook in 1986 de A-bak van 1316 bij afvoer nog gebruikt voor 1603, waarvan de A-bak werd afgevoerd. Serie 251-274 (301-324) is afgevoerd in 1983-1993, afvoer van 351-386 begin in 1984, over zijn nog 368, 373 en 385.
601-635/1601-1635, enkelgeleed
Bouwjaar 1968 (601-612) en 1969, Werkspoor. Al in 1969 wisselden 625 en 635 van B-bak, verder werd, als boven omschreven, een aantal omgebouwd tot dubbelgelede met gebruikmaking van middendelen uit andere series. 607 en 617 waren al eerder afgevoerd. 606, 608, 620, 622, 623, 627 en 630-632 bleven enkelgeleed over; ze bestaan allemaal nog.
1301-1324, enkelgeleed
Ombouw uit 301-324, zie bij 351-386 voor opmerkingen.
1351-1386, enkelgeleed
Ombouw uit 351-386, zie aldaar voor opmerkingen.
1601-1635, dubbelgeleed
Ombouw uit 601-635, zie aldaar voor eerdere opmerkingen. Na ombouw vonden nog de volgende mutaties plaats. In 1985 werden B-bak en C-bak van 1604 en 1612 omgewisseld. In hetzelfde jaar werd 1609 afgevoerd met uitzondering van de C-bak die in de 1619 kwam. In 1986 werd de A-bak van 1603 afgevoerd, de A-bak van de toen juist afgevoerde 1316 werd gebruikt.
701-750, enkelgeleed
Bouwjaar 1981 (701), 1982 (702-733), 1984 (734-741) en 1985, Düwag.
801-850, enkelgeleed
Bouwjaar 1984 (801-809), 1985 (810-822), 1986 (823-834), 1987 (835-846) en 1988, Düwag.
651-660, enkelgeleed
Bouwjaar 1971, Düwag. Overgenomen in 2001 van Wenen. In 2002 werd 656 al afgevoerd.
661-662, enkelgeleed
Bouwjaar 1962, Düwag. Overgenomen in 2001 van Wenen (4626 en 4629) als plukmaterieel. Ze hebben de (administrative) Rotterdamse nummers nooit gedragen, in 2001 werd 661 afgevoerd en in 2002, 662.

Aanhangrijtuigen

201-208/291-298
Ex paardetram, ombouw 1905, in 1920 vernummerd in 291-298, in 1931 afgevoerd.
209-210/299-300
Bouwjaar 1905, Wp-RETM, in 1920 vernummerd in 299-300, afgevoerd in 1931.
211-240/261-290/1261-1290
Bouwjaar 1907, Ragheno, in 1920 vernummerd in 261-290. In 1930 werden 261, 265, 265, 267, 277, 281, 284, 285 en 287-290 omgebouwd en tegelijk vernummerd met 1000 hoger; het restant werd in 1938 afgevoerd. De omgebouwde rijtuigen werden tussen 1938 en 1947 afgevoerd.
301-350/1301-1350
Ombouw uit paardetram voor 1908; in 1930-1931 werden 302-310, 313-316, 318, 323, 324, 326-330, 335, 337-342, 344, 348 en 350 1000 hoger genummerd, de rest werd in 1931 afgevoerd. De vernummerde rijtuigen werden nog voor 1936 afgevoerd.
351-360/1351-1360
Bouwjaar 1911 (351-352) en 1912, Allan. Voor 1938 omgebouwd en tegelijk 1000 hoger genummerd. In 1949-1955 afgevoerd.
361-366/1361-1366
Bouwjaar 1915, Weyer. Voor 1938 omgebouwd en tegelijk 1000 hoger genummerd. In 1949-1954 afgevoerd.
367-406/1367-1406
Bouwjaar 1917-1918 (367-386) en 1921, Allan. Voor 1938 omgebouwd en tegelijk 1000 hoger genummerd. In 1943-1957 afgevoerd.
1001-1020
Bouwjaar 1929, Allan (1001-1005) en Beynes. In 1931 omgebouwd tot motorwagen serie 451-470.
1001-1020
Bouwjaar 1931, Allan. 1016 in 1962 afgevoerd, de rest in 1965.
1021-1056
Bouwjaar 1948 (1021-1022), 1949 (1023-1052) en 1950, Allan. In 1969-1983 afgevoerd.
1127-1151
Ombouw uit motorrijtuigen 127-201. Alleen 1128-1151. In 1947-1950 afgevoerd.
1152-1176
Ombouw uit motorrijtuigen 152-176. Alleen 1155, 1170 en 1175. In 1949 afgevoerd.
1177-1201
Ombouw uit motorrijtuigen 177-201. Alleen 1197, 1198 en 1201. In 1949 afgevoerd.